הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
חיסונים כן או לא? חשוב שהתשובה תתבסס על עובדות
בתור מי שרואה עצמו אחראי לשלומם של אלפי ילדים מדי יום, אני מוצא את זה מסוכן לא להיעזר ולהשתמש ברפואה שהקדמה הביאה איתה, לרבות חיסונים
23/10/2017
רופא ילדים

נושא החיסונים נמצא בדיונים והתייחסויות חוזרות ונשנות בתקשורת. הנושא מעורר הרבה רגשות ותחושות שנוגעים לחיי כולנו, לא משנה באיזה צד אנחנו בוחרים. בתור מי שמלווה ילדים בבריאות ובמחלות מדי יום, אני חושב שיש צורך שכל אחד מאיתנו ינקוט בעמדה ברורה לגבי הנושא החשוב הזה. חשוב לא פחות שהעמדה הזו תתבסס על עובדות ולא על אמירות המושמעות או נאמרות ברשת לעיתים ללא כל ביסוס.

החיסונים שינו את מפת התחלואה והתמותה של ילדים בעולם כולו וכמובן גם בישראל. ניתן לראות את הירידה הדרסטית במחלות ילדות שהיו פעם מאד מאד נפוצות, ביניהן חצבת, חזרת, אדמת, פוליו, דיפטריה, טטנוס ועוד. טעות היא לחשוב שהמחלות האלה חלפו מן העולם ולנו אין צורך יותר בהתגוננות מפניהן. דוגמאות לכך ניתן לראות בגילוי הפוליו בישראל ב2013 (ללא התפרצות קלינית), כמו גם גל החצבת שפוקד כעת את אירופה.

נכון מדובר במחלה וירלית שעל פי רוב אינה מסוכנת, ורוב החולים בה מחלימים לחלוטין. על פי רוב, אין משמעותו כולם. בשנה החולפת נפטרו מחצבת ברחבי אירופה 35 בני אדם ילדים ומבוגרים. ההתפרצויות התרחשו במיוחד באזורים בהם היו אוכלוסיות לא מחוסנות. גם בהתפרצויות בשנים האחרונות בישראל שכללו מאות נדבקים נרשמו מקרי תמותה. עד הכנסת החיסון לחיידק המופילוס-בי, כחלק מחיסון המחומשת הניתן  בגילאים 2, 4, 6, 12 חודשים, חיידק זה היה הגורם המוביל לדלקת קרום המוח. חשוב לציין, שמחלה זו היא מחלה מסוכנת. אחוזי התמותה עומדים על 7.5% גם בעידן האנטיביוטיקה. עוד חשוב לציין, כי שליש מהשורדים את המחלה יסבלו מנכויות לכל חייהם, מוטוריות, התפתחותיות וחירשות.

חסונים כ או לא? עמדה על סמך ידע (צילום: flickr Global Panorama cc sa2)

.
טרם הכנסת החיסון בשנות ה-90 שיעור החולים הגיע לעד 100 חולים לכל 100,000 איש. בחשבון פשוט במדינה בה יש 8.5 מיליון תושבים, שיעור החולים ללא חיסון יכול היה להגיע ל 8,500 בשנה, ושיעור תמותה של כ-700 בני אדם. מספר עצום ובלתי מתקבל במדינות עם רפואה מתקדמת. בקרבנו חיים כיום אנשים שנפגעו מהפוליו בשנות ה50 ונותרו עם נכויות. זיהום בחזרת טרם הכנסת החיסון היה הסיבה המובילה לחירשות בילדים. מאז הכנסת החיסון אין יותר בישראל מקרים של אדמת מולדת שהיא מחלה קשה לעובר וגורמת לפגיעה רב מערכתית לכל החיים. ניתן לראות מדי שנה מקרים של טטנוס במיוחד בקרב לא מחוסנים, למשל עובדים זרים. מדובר במחלה קשה. החיידק נמצא בכל מקום והוא אוהב במיוחד פצעים. ילד לא מחוסן שנפצע בפצע שאינו שטחי או שננשך אפילו בצורה הכי קלה, עליו להגיע לבית חולים לקבל את החיסון אותו בחר לא לקבל ובנוסף לקבל נוגדנים לחיידק שהופקו ממאות או אלפי תורמים כדי לתת לו הגנה עד שהחיסון יעבוד. זו דוגמא פשוטה איך העדר חיסון נוגע לכולנו ברמה היומיומית.

הטענה המרכזית כנגד חיסונים נוגעת לבטיחותם. באופן מתמיד נעשית בקרה ופיקוח על החיסונים ומעקב אחר תופעות לוואי. עם השנים הוצאו חומרים כמו אלומיניום מהחיסונים, וחיסונים שהיו עם פוטנציאל לתופעות לוואי שונו, ביניהם החיסון לשעלת ולפוליו. ישנם לא מעט דיווחים על מחלות שקרו בעקבות חיסונים. חשוב להבחין בין מחלות שקרו לאחר חיסונים אך לא בגללם (כרונולוגית), לבין תופעות לוואי לאחר חיסונים. האבחנה הזו אינה קלה, ולעיתים הורים מייחסים מחלות שקרו לילדיהם לחיסון, אך ורק בשל סמיכות זמנים.

חשוב לציין, כי ישנו גוף גדול בארצות הברית שאוסף מידע על תופעות לוואי כתוצאה מחיסונים. בעקבות מעקב של שלושים שנים פורסמו לאחרונה מספר נקודות חשובות. למשל שתופעות לוואי מחיסונים ב90% מהמקרים אינן מסוכנות. תופעות לוואי מסוכנות הינן נדירות. נדירות אין משמעותן שהן לא קיימות. כן ישנם מקרים של תופעות לוואי מסוכנות או בעלות משמעות לאחר חיסונים, אבל מספרן מתגמד לעומת הערך של החיסונים ברמה הציבורית והאישית. לדוגמא 1 מתוך 65,000 ילדים שיחוסן לרוטה, תיגרם לו חסימת מעי שמצריכה טיפול בבית חולים. אבל הכנסת החיסונים לרוטה מנעה 65,000 אשפוזים. חשוב לדעת כי זהו וירוס שיכול לגרום למחלת שלשולים והקאות קשה במיוחד בילדים קטנים, כולל אשפוזים בטיפול נמרץ שאני הייתי עד להם, ומקרי תמותה שעדיין מתרחשים בעולם.

חשוב לציין, כי הקשר שבין חיסון MMRV לאוטיזם הופרך ב-20 מאמרים שבדקו ולא מצאו קשר כזה. כדאי לציין, כי לא נמצאה התאמה בעליה במספר מקרי האוטיזם לכמות המתחסנים בחיסון זה. כל התערבות רפואית היא בעלת פוטנציאל גם לסכנה. תרופות כמו פרצטמול, איבופרופן יכולות לגרום לאי ספיקת כבד וכליות. אופטלגין יכול לגרום לדיכוי מוחלט של מח העצם. אך עדיין אנו משתמשים בהן, בצורה נכונה וזהירה. כולנו יוצאים לכביש חגורים בחגורות בטיחות ומצוידים בכריות אויר. נכון, לעיתים ניתן להיפצע מכרית אויר, אבל אף אחד מאיתנו לא יוציא אותה מהרכב שלו.

ספרה לי פעם חברה כי חייה ניצלו הודות לזה שלא חגרה חגורת בטיחות. היא היתה מעורבת בתאונת דרכים ובזכות זה שלא היתה חגורה הצליחה להמלט מהאוטו. נכון יש מקרים בודדים כאלה, אך האם אנחנו מתעלמים מהמספרים העצומים של האנשים שחייהם ניצלים בזכות חגורת הבטיחות?

להורים שחוששים מתופעות הלוואי חשוב לדעת שישנם מספר אמצעים שיכולים להקל על התגובות לאחר חיסון:
1. לחסן את הילד כשהוא בריא, החיסון מהווה אתגר למערכת החיסון לא כדאי להעמיס עליה.
2. למי שילדיו רגישים לחיסונים ולוקח להם זמן להתאושש ניתן לפצל חלק מהחיסונים. זה כרוך בעוד דקירות ועוד ביקורים בטיפת חלב, אבל בהחלט אפשרי.
3. חשוב לדעת, שישנן תרופות הומאופתיות שמקלות על תופעות הלוואי מהחיסונים וניתן לרכוש אותן דרך מטפלים בבתי מרקחת מתאימים בארץ.

ישנן מדינות בארצות הברית בהן לא ניתן להכניס ילד למוסד חינוכי ללא השלמת תוכנית החיסונים. ההחלטה לא חייבת להיות בגדר הכל או כלום. גם חיסון חלקי או מאוחר יכול לעזור במניעת מחלות מסוכנות. במדינת ישראל אין חובת חיסונים, אך חשוב שכל אחד מאיתנו יקבל את ההחלטה על בסיס העובדות, הנתונים המספריים ופחות על בסיס רגשות ופחדים.

לסיכום

בעולם כל כך מורכב כולנו לדעתי צריכים לבוא מתוך מקום של צניעות. גוף האדם הוא מופלא ולא ניתן לפענוח בצורה מוחלטת. על הרבה תהליכים ומחלות אין לנו יכולת השפעה. לייחס מחלה כמו אוטיזם או כל מחלה אחרת לחיסון או העדר חיסון זה הסבר פשטני מידי. בעולם של אי ודאות אני חושב שצריך להאחז במספרים ובעובדות. ליבי עם משפחות שנפגעו מחיסונים, אך בתור מי שרואה עצמו אחראי לשלומם של אלפי ילדים מדי יום אני מוצא את זה מסוכן לא להעזר ולהשתמש ברפואה שהקדמה הביאה איתה לרבות חיסונים.

(1172) 22

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


איך להשגיח על הילדים בגיל ההתבגרות?

מתבגרים מתנהגים לפעמים כאילו אנחנו לא רלוונטיים, אבל הם זקוקים ולרוב גם רוצים את ההכוונה של ההורים. צריך לשאול, לשוחח, לשחרר, להגיע.. ובעיקר לא לוותר עליהם

0 (1325)

להתגבר ולהתבגר

גיל ההתבגרות מלווה בדרמות וסערות רגשיות שעלולות לחץ מההורים תגובה של עלבון או התפרצות, אלא שהמתבגר דווקא זקוק להורה יציב, כדי שירגיש שיש לו על מי להישען ולסמוך

0 (2210)

שיחה עם הילד שאומר: "אני מרגיש שאני ילד רע..."

שיחה שיש בה קבלה שלמה, החזקה של נוכחות, ללא הכחשה ומבלי להשבר. אולי זה יראה לכם כמו קסם, אבל יש כזאת תקשורת, והיא באמת מאפשרת את השינוי שמבקש לקרות

22 (1283)