הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
כיף כפליים: מוזיקה, מקצב ותנועה כדרך למידה
מה בין מוזיקה ללמידה? הזיכרון האנושי מבוסס על תבניות, ולכן אם נכניס רצף של מספרים לתוך תבנית של מנגינה, מקצב ותנועות, נטמיע את המידע בקלות
04/01/2017
מורה למוזיקה ודוקטורנטית לחינוך

יושבת בתור לרופאת השיניים שלי וממתינה בסבלנות. המזכירה קוראת בשמי: “ליבי עזריהו, נא להיכנס”. אני מתרוממת ומתחילה לצעוד לחדר המרפאה ואז עוצרות אותי אמא וילדה:
– את ליבי עזריהו?
– כן…. אנחנו מכירות?…..
– את ליבי עזריהו של לוח הכפל?!
– ….כן…..
– תודה! תודה! תודה! בזכותך לוח הכפל נכנס לי לראש (חיבוק נשיקה ועוד חיבוק…)

איך התחיל כיף כפליים?

לפני כארבע שנים עזרתי לחברתי הטובה לבדוק מבחנים במתמטיקה בסוף יום הלימודים. תוך כדי הבדיקה נדהמתי לגלות שילדים נכשלו בזה אחר זה בזכירת עובדות בסיסיות של לוח הכפל. בשיחה קצרה עם חברתי היקרה הבנתי שמדובר בקושי רציני ביותר שמתחיל בכיתה ב’ וממשיך הלאה לכיתות הגבוהות בבית הספר היסודי.

“אולי תשירי איתם את לוח הכפל?” אתגרה אותי חברתי. ואני צללתי למשימה.
במשך מספר חודשים הלחנתי את לוח כפל כאשר לכל כפולה הולחן שיר מיוחד. ג’ינגל. הלחנים מקפיצים ומזמינים את התלמידים לשנן את לוח הכפל בגישה סדרתית. לדוגמא – את כפולות ה-6 לא נשנן 6X1=6, 6X2=12 אלא נלמד את ה”קפיצות” בסדרה 6,12,18,24,30 וכן הלאה. הנה דוגמה לשיר ה-6 ביוטיוב:

התחלנו בפיילוט בבית הספר שלנו ולימדנו את הילדים לשיר את הכפולות. בכל שבוע התרכזנו בכפולה אחת והתגובות התחילו לזרום. תגובות הילדים היו מדהימות – ילדים שחוו כישלון וחרדה מלוח הכפל המבעית החלו לשיר ולרקוד בהפסקות את הג’ינגלים. ילדים אחרים המציאו ריקודים לשירים ושיחקו כך בחצר בית הספר. המורות למתמטיקה ראו שינוי אדיר אצל התלמידים – קודם כל בהפחתת הלחץ סביב הנושא ומאוחר יותר בשיפור משמעותי בציונים.

השלב הבא היה הקלטת הפרויקט באולפן הקלטות. בחרתי מספר ילדים ויחד הקלטנו את הדיסק “כיף כפליים”. בשלב זה שמחתי מאוד שיכולתי לעזור לתלמידים החמודים שלי מבית ספר “שדות” בבית דגן להשתפר במתמטיקה. לא העלתי על דעתי איך משם כל הסיפור יתגלגל לכל הארץ. היום, 4 שנים אחרי, הדיסק שלי מופץ בכל רחבי הארץ, וילדים רבים מהצפון ועד לדרום נהנים לשיר, לרקוד ולשחק עם לוח הכפל. מדריכות מתמטיקה ממשרד החינוך ממליצות על הדיסק ומפיצות את הבשורה לכל המורים בתחום.

כפל כפליים (עטיפת הדיסק)
כיף כפליים (עטיפת הדיסק)

בין מוזיקה לבין זיכרון

אז מהו בעצם סוד הקסם של החיבור בין מוזיקה לזיכרון ושינון, בין היתר במתמטיקה? נתחיל בכך שהזיכרון האנושי מבוסס על תבניות. קל יותר לזכור תבנית מאשר לזכור כל מיני עובדות שאינן מאוגדות תחת גורם מארגן. ברגע שהתייחסנו לסולם מספרי, לדוגמה 6, והכנסנו אותו לתבנית של מנגינה ומקצב הטמענו את העובדה במוח. חשבו למשל על ה ABC. מי מאיתנו לא מתחיל לזמזם לעצמו את השיר על מנת לזכור את סדר האותיות? ואם נחשוב על שנים רבות אחורה, התורה שבעל-פה עברה מאב לבן בעזרת ניגונים וטעמי מקרא. כך היה קל יותר לזכור.

החיבור בין מוזיקה למתמטיקה נתפס בהתחלה כלא טבעי. מה הקשר?…. אבל כל מורה טוב למתמטיקה יודע שבדרך כלל, רוב הקשיים של התלמידים בתחום, נעוצים בפן הרגשי. ברגע שמשתחררים מהלחץ סביב הנושא – ודרך מעולה לשחרור לחצים היא שירה – לפתע לוח הכפל האיום והנורא הוא פחות מאיים. ניתן לשיר אותו, לרקוד אותו ולשחק אותו.

לכן, אני כל כך נהנית שהורים שולחים לי סרטונים של ילדיהם שרים כפולות באמבטיה, שרים כפולות בנסיעה במכונית, שרים כפולות על טרמפולינה בגינה ואפילו הגיע אלי סרטון של בנות מכינות אוכל במטבח לצלילי השירים…. מזמינה אתכם להתרשם מדף הפייסבוק שלי. לשיר, ליהנות וללמוד את לוח הכפל בדרך החוויה. בהצלחה!

(712) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אמא עובדת עם שלושה ילדים בחינוך ביתי חולים

ילדים חולים בבית ואני נקראתי ללוות יולדת. אלא, שבעת מחלה ולאחריה, המערכת מטולטלת, הטפל והלא נחוץ מתפוגגים, וצומחים דברים חדשים ומתארגנים חלקים אחרת, בצורה רעננה

0 (460)

היכולת לספר סיפורים מהלב

סיפורים מהלב, סיפורים בלי ספר הם אוצר. חוויה משפחתית מיוחדת, מקרבת, מגבשת ומחממת לבבות. לכל הורה היכולת לספר סיפורים מהלב - אל תוותרו על המסע הקסום הזה

0 (1168)

ילד צריך יחס מהוריו ואת זה לא קונים מליצנים

מתוך שאני נוכח בימי הולדת רבים אני מרשה לעצמי לומר: ילד צריך יחס. זה לא משנה כמה מתנות תקנו לילד. הילד צריך חיבוק, נשיקה, חיוך וצחוק מהוריו

0 (545)