הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
איך לחזק את הקשר שלך עם מתבגר מופנם?
קלפי נפש חיה הם מלהיבים, מסקרנים ועוקפים התנגדויות. באופן טבעי מתפתח דו שיח מרענן ואיכותי במשפחה. ועם זאת נזכור: המתבגר מתנסה בתהליכי נפרדות ויש לאפשר זאת
14/06/2017
מטפלת רגשית רב-חושית

גיל ההתבגרות מציין את תחילת גיבוש הזהות העצמית של ילדך. זהות אישית, דימוי עצמי, נפרדות, עצמאות ודימוי גוף נבנים ומתגבשים. זהו תהליך שאוצר בתוכו מתח רב, אך גם כוח עצום שניתן לנתב אותו לצמיחה. אז מה לעשות כשהמתבגר שלך מופנם, מסתגר בעולמו ולא מעוניין לחשוף את העובר עליו? מה לעשות כשאת חשה שעוברים עליו דברים משמעותיים, בבית הספר, עם עצמו, עם האחים… את חשה זאת בשפת הגוף שלו, את חשה זאת בלבך, ואת רוצה לעזור, להיות שותפה לתהליך שלו.
כשאת פותחת איתו בשיחה אז "את חופרת, תעזבי אותי", מאוד אופייני לגיל הזה!

קלפי מודעות – קלפי נפש חיה

אז הנה טיפ עבורך: הכניסי קלפי מודעות הביתה. הניחי אותם במקום גלוי, על השולחן! בסלון, במטבח וליד הטלוויזיה! בהישג יד. העבודה עם קלפי מודעות היא דרך נפלאה לחזק את הקשר שלך עם המתבגר שלך. אני עובדת עם קלפי נפש חיה, קלפים דו צדדיים, בהם בעלי חיים משקפים כוחות פנימיים ותהליכים נפשיים.

בערכה יש 42 קלפי חיות אשר צולמו בסביבתן הטבעית ואשר עברו עיבוד אומנותי לשחור לבן, דבר המעודד התבוננות ופרשנות. הקלף הינו ייצוג מטפורי לפנימיות האדם. לכל בעל החיים המיוצג בערכה איכויות מיוחדות המשקפות כוחות גלויים או כוחות פוטנציאליים סמויים שבתוכנו. כל קלף הנו בבואה של "כאן ועכשיו", ומהווה גשר לעולם של דימויים פנימיים, אסוציאציות, פרשנויות חדשות ותובנות מפתיעות.

קלף החילזון בערכת קלפי נפש חיה (צילום: בס סטקלנבורג)

.
הקלפים הנם דו-צדדיים. הם משלבים את המימד החזותי והמילולי. בצד הקדמי יש תמונה של חיה. בגב הקלף ישנן שלוש מילות מפתח ומשפט מעצים. שילוב ייחודי זה פותח כר נרחב לפרשנות אישית ולדינאמיקה פנימית ברבדים שונים.

צד אחורי של קלף החילזון בערכת קלפי נפש חיה (צילום: בס סטקלנבורג)

.
המילים והמושגים הנלווים לחיות מייצגים עולם שלם של אפשרויות, איכויות ומניעים. גלומים בהם איכויות מנוגדות, תחושות ושאלות. הם משמשים כמצפן במפת התודעה, ומספקים חומר גלם רב לחקירה ולעיבוד רגשי ותודעתי. ניתן למשוך קלף בארבע דרכים עיקריות:

  • קלף ברכה יומי לקבלת כיוון וחיזוק. יכול להישלף על ידי הילד עצמו או ההורה עבור הילד.
  • קלף מאיר או קלף מייצג: הקלף יכול לייצג אותי בסיטואציה, לייצג אדם אחר, בעיה או קושי. הקלף יחשוף את מערכת הכוחות הדינאמית בתחום המבוקש ואת מקומך בו.
  • קלף שחרור. מבטא את מהות הקושי בפניו אנו עומדים והאיכות הלא מאוזנת ששחרורה יוביל לאיזון ולרוגע.
  • קלף מחבר. מייצג פתרון ומציע התפתחות אקטיבית.

למשל…למה עלי להתחבר על מנת שאגיע רגוע ואמיץ לבחינה? או, ממה עלי להשתחרר כדי שאגיע רגוע מרוכז לבחינה? או קלף ברכה ליום כולו כולל הבחינה, או קלף המאיר לי את המצב בו אני מתקשה מזווית מעט שונה. ישנן המון דרכים לעבוד עם הקלפים האלו.

ישנן משפחות שהכניסו את ערכת הקלפים למשפחה. הערכה נמצאת במקום גלוי על המזנון בסלון או במטבח. מדי פעם בארוחות או בזמנים אחרים, באופן טבעי ומשוחרר, מושכים קלף ומשוחחים עליו. ניתן למשוך קלף כהכוונה לשאלה, ללא שאלה, קלף כוח, קלף שיקוף, קלף הכוונה או סתם קלף הפתעה!

באופן טבעי מתפתח דו שיח מרענן ואיכותי במשפחה. נפתח נתיב המאפשר להיעזר בקלפים באופן אישי או במשותף. למתבגר שלך יהיה קל יותר לשבת איתך על הספה, לקשקש משהו ולמשוך קלף, לשוחח עליו באופן כללי וכך לשפוך אור על העובר עליו. כך את עדה סמויה לתהליכים שלו, ואת נמצאת שם כדי לתמוך ולהאיר, להיות נוכחת וקשובה.

המסרים שמגיעים מהקלפים נוגעים ברמות עמוקות של תבונה פנימית ובידע שמועבר בצורת חיה. לכולם יש את הידע הזה, גם לילדים קטנים. החיה שבקלף מחברת אותנו ישירות ליידע הלא מודע הזה והיא פותחת דיאלוג עם מושך הקלף, באופן לא מודע. זוהי תמיכה נפלאה.

בעבודתי כמטפלת רגשית רב-חושית אני משתמשת הרבה מאוד בקלפי נפש חיה עם ילדים ומתבגרים. הקלפים עוקפים התנגדויות, מלהיבים ומסקרנים, מפתיעים, נותנים מסר או הכוונה באופן שקל לילד או למתבגר להבין ולהפנים. זה בא ממנו, לא ממני או ממישהו אחר. בסופו של דבר, עולם החיות, הדמיון והקסם טבעיים ביותר לילד.

הילד מתנסה בהיפרדות

ועוד טיפ חשוב…
השתחררי מהרעיון שאת יכולה או צריכה להיות שותפתו של ילדך המתבגר בתהליכים שהוא עובר. הוא מתנסה בתהליכי נפרדות, לא בבניית שותפות איתך – אמו או אביו. הוא זקוק למרחב שלו ולדיונים שלו עם עצמו או עם חברים, ומטבע הדברים שהיחסים ביניכם משתנים. תפקידך כאדם בוגר הנמצא שם לתמוך ולכוון אינו מתערער מכך.

כאדם בוגר, עם פרספקטיבת חיים רחבה יותר, את יכולה ליזום מהלך מיטיב, מהלך מאפשר ופותח, שיזמין את ילדך לשחק עם התהליכים הפנימיים שלו באופן אסוציאטיבי ויצירתי – לא מגמתי, ללמוד באופן חוויתי ולא מילולי.

ולסיום, הנה מספר מילים מאת החילזון המבטא איכויות של מופנמות, התבודדות וקשב פנימי:

"אני החילזון. אני חי כאן. לבית שלי אין חלונות או דלתות. אני יצור מאוד רגיש. אני רגיש לתנודות העדינות ביותר של אור, קול, חום וקור. התערות עם אחרים היא פעולה תובענית וטעונה עבורי ודורשת ממני מאמץ רב.
אני מודע לרגישות המפותחת שלי ומקפיד להיות מוגן היטב. יש לי שיטות הגנה שונות, וכולן חיוניות. אני מפתח חוזק פנימי ומשפר את ההתנגדות שלי להשפעות מזיקות בכך שאני מקבל את הפגיעות שלי ואת הצורך להתבודד." (מתוך ספרי נפש חיה – המפתחות לשחרור פנימי)

ימים טובים ומקרבי לבבות,
להשתמע,
אור בגים

(1385) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


לא צריך שששש! תינוק צריך לישון ברעש הרקע של הבית

תינוק צריך להתרגל לרעשים של הבית ולא שהבית יתרגל לתינוק. במהלך היום רצוי שיישן ברעש רקע נורמלי של בית כגון דיבור, קולות מהרחוב, מוזיקה ומכשירי חשמל.

0 (2953)

דרמה בלב מאחורי דלת חדרו הנעולה של ילד מתבגר

ילד מתבגר זו צרה מסוג אחד, ילד מתבגר בוכה זו צרה מסוג אחר. חשוב לכבד את הפרטיות שלו, ככה לימדו אותי, אבל מצד שני עד איזה גבול?

0 (1526)

אין דבר כזה פינוק בחודשים הראשונים בחייו של התינוק

מגע, קול ותנועה הם התנאים הטבעיים שהתינוק מורגל אליהם משהותו ברחם. הם מהווים עבורו צורך ולא מבטאים פינוק. ראוי לספק אותם וכך לאפשר לו לצאת לעולם בהדרגה

3 (6236)