הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
גן המשחקים – מכרה זהב חינמי של תרגילי הכנה לכיתה א'
הכנה לכיתה א' מתחילה בהתפתחות תקינה של מערכת החושים והתנועה, והתיאום ביניהם. שלוש דוגמאות למיומנויות שהילדים יכולים לפתח בגן המשחקים החינמי והזמין ליד ביתכם
07/08/2016
מתכננת גני משחקים

אם נפנה אל אנשים ברחוב ונשאל אותם מה הכי חשוב שילדים ידעו לקראת כיתה א', רובם יצביעו על הכרת האותיות, המספרים, קריאה, כתיבה, חשבון … יש כיום היצע רחב של קורסים, חוברות, דפי עבודה, לומדות, תוכנות ואפליקציות, שמתמקדים בנושאים אלה. רובם מטפלים בתוצרים, במה שאנחנו רואים או שומעים, במה שאנחנו יכולים למדוד ולהעריך, אבל לא עוסקים (כמעט) ביסודות החשובים שמאפשרים את הלמידה. תארו לעצמכם שהקבלן שבונה את ביתכם, היה מתחיל בסידור הבלוקים בקירות, מבלי לחפור בורות עמוקים ליסודות.

הכנה לכיתה א' מתרחשת לאורך כל שלבי ההתפתחות המוקדמים של הילד. היא אינה מתבטאת רק בהכרת האותיות והמספרים, כלומר קריאה וחשבון, אלא מתייחסת להתפתחות תקינה של מערכת החושים, התנועה והתיאום ביניהן. תרומת הסביבה למוכנות לכיתה א' היא משמעותית ביותר, וגן המשחקים החינמי יכול לשמש לילדים כסביבה מזינה, תומכת, ומאפשרת. הנה שלוש דוגמאות למיומנויות שהילדים יכולים לפתח בגן המשחקים באמצעות תרגילי הכנה לכיתה א' :

חיזוק השרירים הקשורים לישיבה יציבה וזקופה
אחת הדרישות העיקריות בבית הספר, היא לשבת ליד שולחן במשך כ-45 דקות ברציפות. ילדים שטונוס (מתח) שרירי הגוף שלהם נמוך (בשפה עממית נקרא "חגורת כתפיים חלשה") יתקשו לשבת באופן זקוף ליד השולחן. הם "ייזלו" על השולחן, יזוזו הרבה ויחפשו תנוחה נוחה להם.

חולשה בחגורת הכתפיים עשויה להתבטא גם בקושי במשחקי כדור, ובפעילויות של מוטוריקה עדינה כמו כתיבה, ציור, גזירה, נגינה. חיזוק שרירי חגורת הכתפיים מאוד חשוב לילד בגיל הזה, וניתן לעשות זאת בגן המשחקים על ידי תלייה: "הליכת ידיים" על סולם אופקי, תלייה על המתח למשך מספר שניות, טיפוס על מוט כבאים, וכל פעולה שמשקל הגוף מועמס על הידיים.

גן משחקים חינמי, תרגילי הכנה לכיתה א' (צילום: pixabay)
גן משחקים חינמי, תרגילי הכנה לכיתה א' (צילום: pixabay)

.

פיתוח כישורים חברתיים
גן המשחקים מהווה כר פורה ללמידת חוקי התנהגות ומיומנויות חברתיות. הלמידה היא תוצאה של נוכחות ילדים נוספים בסביבת הילד. הילד לומד לוותר, לעמוד בתור, לעזור, להתחשב ולקבל את השונה. הוא לומד לפעול בשיתוף פעולה ולומד סבלנות וסובלנות כלפי ילדים אחרים. במהלך המשחק יש לילדים הזדמנות לשוחח וגם להתווכח, לציית לחוקים ולקיים משחק הוגן. המשחק המשותף הוא הזדמנות לקבלת החלטות, לעצמאות, לשיפוט.

מומלץ לאפשר לילד לפתור קונפליקטים בעצמו, לעודד משחק ושמירה על חוקי המשחק, לאפשר לו ליצור קשרים חברתיים, ולהתנסות בדחיית סיפוקים (לחכות בתורו לנדנדה למשל).

תפיסה מרחבית
ילדים זקוקים ללמידת הקשרים מרחביים כדי להתמצא במרחב בית הספר. ההתמצאות במרחב מתפתחת עם הבנת היחסים הקיימים בין גוף האדם והעצמים במרחב. ככל שהילד יתנסה במרחב, תתפתח התפיסה שלו והוא ילמד לנתח את מראה העיניים לשם התמצאות.

ההתנסויות של הילד חשובות מאוד גם ללמידת גבולות הגוף. חשוב לדבר אל הילד במונחים מרחביים כמו: מעל ומתחת, בחוץ ובפנים, למעלה ולמטה, ימין ושמאל, רחוק וקרוב וכדומה.

בהצלחה בכיתה א' !

(1695) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


"עכשיו, הביתה": החלטיות בעת הענקת גבולות

החלטיות מצד ההורים אינה חוסמת את התפתחות הילדים, ואיננה פוגעת ביחסים הקרובים בין ההורים והילדים. להיפך: היא מסייעת להם להתפתח בתוך מרחב מוגדר ומוגן

52 (1236)

חששות ופחדים בשבוע הראשון של שנת הלימודים

תחילת שנת הלימודים מלווה חששות ופחדים לגיטימיים בכל גיל. החשש ללכת לאיבוד, להתקשות בלימודים, להישאר בלי חברים ולדבר בקול רם בכיתה. המלצות להורים כיצד לעזור

0 (1379)

בגיל הרך אין מאבק על סמכות ואין מלחמה על גבולות

סמכות ההורים מוטבעת אצל פעוטות וילדים צעירים, והם פועלים בכוח הרצון והתנועה. זו פרשנות שגויה לחשוב שהם חוצים גבולות מתוך שיקול דעת ומאבק על סמכות מול ההורים

0 (1635)