הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
זהירות, ילד נושך
ילד נושך היא תופעה שכיחה, אך מדוע הם עושים זאת? נורית לרון מסבירה שלעיתים מדובר בתסכול הנובע מחוסר יכולת להתבטא או מהיעדר תחושה בגוף. כך או כך, הפיתרון פשוט למדי.
06/03/2016
מורה, מאבחנת ומטפלת

ילדים רבים, שעדיין לא  למדו לדבר, מפגינים תסכול רב. לא תמיד הם מסוגלים להראות להורים ולסביבה מה הם רוצים, לא תמיד המבוגרים מבינים אותם, ואז צצות תופעות כמו זעם, תוקפנות, בכי וכפי שקורה בגנים ופעוטונים רבים – נשיכות.

ילד שנושך ילדים אחרים היא תופעה מוכרת. זו תופעה שנובעת מקושי בתקשורת ובדרך כלל מופיעה אצל ילד שעדיין לא מדבר והקושי להביע את עצמו גורם לו תסכול רב – אז מופיעה הנשיכה. עם הרבה סבלנות ואמפתיה, אפשר לתמוך בילד, לנסות לעזור לו ולהראות לו דרכים חלופיות לצלוח את התקופה הזו.

הכל נכנס לפה

ילד נושך עדיין לא יודע איך להתחבר לילדים אחרים, לכן הוא מחבק חזק מדי ולפעמים גם נושך. סיבה נוספת לנשיכות יכולה להיות חוסר תחושה עמוקה, שהיא תחושת השרירים, המפרקים והגידים. תחושה זו נותנת לנו את תחושת גופנו – היכן ממוקמים איברי הגוף, היכן נמצאים הגבולות של גופנו (איפה אנחנו מתחילים ואיפה אנחנו נגמרים) והיכן מתחיל האחר. כשחוסר התחושה העמוקה מופיע גם בפה, מתעורר צורך להפעיל את שרירי הפה בצורה חזקה – אלה הילדים שאוהבים לאכול דברים קשים, אינם אוהבים אוכל דייסתי, נושכים חפצים, לועסים שרוולים, צווארונים ובעצם כל דבר שהם מחזיקים נכנס לפה. יש להם צורך חזק לגירוי הפה.

סוריקטה נושך סוריקטה
ילד נושך כסוג של קשר (Valerie Everett, flicker, CC BY-SA 2.0)

ליצור קשר חיובי

הגיע אלי ילד בן שנה וחודש, שכשהוא רואה ילד אחר, מחבק אותו כל כך חזק עד שהילד השני בוכה, או שהוא נושך אותו. הילד אינו מדבר עדיין והוא סקרן, יודע להעסיק את עצמו לאורך זמן. ילד חביב שנקשר בקלות.בבדיקה ראיתי שהקושי הוא חוסר תחושה עמוקה – כאשר עשיתי לו עיסוי הוא ישב רגוע לחלוטין, מתמכר למגע.נתתי לו אביזרים שונים, כמו כדורים מסוגים שונים והוא העסיק את עצמו בצורה מדהימה. כשכדור התגלגל מתחת למשהו, הוא מיד ידע איך להוציא אותו משם.

הסברתי להורים שעושה רושם שהוא מאוד רוצה להיות בחברת ילדים (רק את הילדים הוא נהג לחבק חזק ולנשוך) אך היות והוא עדיין לא יודע לדבר, הוא אינו יודע כיצד ליצור קשר חיובי. אין לו עדיין את האבחנה בין מגע עדין למגע חזק, לכן התנהגותו נראית תוקפנית כלפי הילדים.

הצעתי להם קודם כל לעשות עיסוי עמוק כל יום, כולל עיסוי בפה, בעזרת אצבע, או מברשת מיוחדת מגומי. לתת לו ללעוס דברים קשים ובמפגש עם ילדים אחרים, להרחיק אותו מיד כשהוא מתנפל עליהם. כמו כן, להפעיל אותו תנועתית כמה שיותר – ללכת לגן שעשועים ואז לספק לו גם בבית אפשרויות לתנועה.

 

(2411) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


מכתב אל מורתי - אנא תראי אותי

מכתב קצר אל מורתי, לרגל פתיחת שנת הלימודים, שאין בו בקשת רחמים וגם לא בקשה לוויתורים ולהקלות. רק בקשה קטנה מורתי, שתראי אותי

0 (1518)

בדידות עם ילד ראשון במדינה זרה - חמש עצות להתמודדות

בדידות היא הקושי הגדול ברילוקיישן, אבל אפשר להזמין את ההורים, להצטרף לקבוצות תמיכה או חוגים, להתקשר למשפחה ולחברים, ובעיקר - לזכור להקדיש זמן לעצמך ולזוגיות

0 (1579)

איפוק – לא פשוט, כן אפשרי

כשאנחנו מתפרצים, זה לא קורה בכוונה אז במקום רגשות אשם בדיעבד, אפשר לתרגל דרכי תגובה מאופקות יותר. הגברת המודעות בעת התפרצות תעזור לנו לשמור על איפוק

0 (4866)