הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
חופשת פסח וליל הסדר- אסון או ששון?
פסח - החופשה הארוכה וליל הסדר המשפחתי מעוררים אצל הילדים אי ודאות ושאלות רבות, שראוי לברר בשיחה בין הורים וילדים כדי להכיר את התחושות שלהם
05/04/2017

חופשת פסח החלה וליל הסדר מתקרב בצעדי ענק. אלה מעוררים אי ודאות רבה בקרב ילדינו. התשובה של תקשורת מקדמת היא לעורר שיח, ולהפיג את התחושות בתוך הזמן המשפחתי המורכב הזה.

זהו. הילדים שלנו יצאו לחופשת חג הפסח, חופשה ארוכה המזמנת זמן משפחתי, ומייצרת תחושות שונות אצל כל אחד מאתנו. ראשית, עולה וצפה אצל הילדים התרגשות רבה מחופשה ארוכה, שחרור ממסגרת בית ספרית ושגרת יומיום. חשוב לזכור, שילדים זקוקים מאד לשגרה ויציבות ויש אף כאלה ששינויים מערערים אותם ומלחיצים, והם חווים זאת כתקופה של אי ודאות. זוהי תחושה קשה, אפילו למבוגרים: מה אעשה בחופש? האם אצליח לבלות עם חברים? כמה זמן אבלה עם המשפחה? האם יהיה לי מספיק כסף לכל הפעילויות שאני רוצה? האם אמא ואבא עובדים בזמן שאני בחופש? האם יש תוכנית מוגדרת, או שארבוץ כל היום מול הטלוויזיה? מי ישמור עלי בזמן הזה? ועוד, ועוד.

פסח מפגש משפחתי מלחיץ (צילום: flickr Josh Greenstein cc nc nd2)

.
נוסף על החופשה הארוכה, השאלה הנפוצה בתקופת החופשה ולפניה היא: "אצל מי אתם בליל הסדר?" שאלה "דרך אגבית" זו, מעוררת אצל כולנו את המתחים האפשריים בתוך המשפחתיות, ואצל חלק מילדינו גם חששות רבים – האם יהיה לנו איפה לעשות ליל סדר? מי מגיע לליל הסדר? באיזה צד של המשפחה חוגגים? מי ימצא את האפיקומן? האם השנה אבא יבוא? האם יריבו שוב סביב שולחן החג? האם הדודה שוב תעיר לי? האם הדוד שאני לא אוהב יהיה גם? וכדומה.

לכל ילד, מקטן ועד גדול, יש את רמת המורכבות הפרטית שלו אותה הוא חווה בערב החג. לחלקם זה אף עוד יותר מורכב. יתכן שבליל הסדר יפגשו אנשים מהעבר, שפגעו בהם בדרכים שונות: מילולית, פיזית, ואף מינית.

להכיר את התחושות של הילדים

חשוב לקיים שיח עם הילדים לקראת ליל הסדר, לערוך תיאום ציפיות ולהכיר את התחושות שלהם. חשבו רגע על עצמכם, האם אי פעם כילדים שאלו אתכם:
מה אתם מרגישים לקראת ליל הסדר?
האם אתם נהנים בערב החג?
האם הייתם רוצים שנחגוג הצורה הזו או אחרת?
האם הייתם מעדיפים לחגוג בקרב המשפחה המצומצמת או המורחבת?

החופש והחג יכולים להיות משמחים ומשחררים, אך יתכן שאצל חלק מהילדים יפתחו תיבות פנדורה, קשות לעיתים מנשוא. עלינו לזכור זאת ולשאת את המורכבות יחד איתם ובתוכנו.

ומה בליל הסדר עצמו?
אנחנו בתקשורת מקדמת, שלא תצליחו לתפוס אותנו בלי מצלמה ביד, ממליצים לכם להניח בצד את כל הטלפונים הניידים וליהנות מחיק המשפחה והילדים ללא מתווכים. הנה דוגמה לכך:

חג שמח מדורין יניב ורן ישפה, תקשורת מקדמת.

קטע מאוחר / ריימונד קארבר

והאם קיבלת מה
שרצית מהחיים האלה, למרות הכל?
כן.
ומה רצית?
לומר על עצמי נאהב, להרגיש שאני
נאהב על פני האדמה הזאת.

 

(1295) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ילד שלי, אני פותחת את השנה רגועה ומחויכת

ילד שלי, אני מאחלת לך שכמו בכל השנים הקודמות הצוות החינוכי בבית הספר ידע לעזור לך להוציא את מקסימום הפוטנציאל הטמון בך, ויש המון כזה

0 (1585)

המשפחה מתרחבת - לשמור על הזוגיות בזוגיות משתנה

מאת גילית אבטליון: לפני הלידה הראשונה הזוגיות הייתה בעדיפות עליונה, ולאחריה הזוגיות משתנה. הנה כמה עצות כיצד לשמור על הזוגיות

0 (1396)

שותי הנבואה

הורים רבים נמצאים בהכחשה בכל הנוגע לאפשרות שילדם המתבגר מנסה שתיית אלכוהול. אבי בורגר מסיירת ההורים מציע לכם בחום להתעורר

0 (2254)