הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
חששות ופחדים בשבוע הראשון של שנת הלימודים
תחילת שנת הלימודים מלווה חששות ופחדים לגיטימיים בכל גיל. החשש ללכת לאיבוד, להתקשות בלימודים, להישאר בלי חברים ולדבר בקול רם בכיתה. המלצות להורים כיצד לעזור
07/09/2016

החופש הגדול נגמר וכמו בכל התחלה, גם החזרה לבית הספר מלווה בלא מעט חששות ופחדים שעלולים להפריע לילדים: חוסר וודאות לגבי הציפיות, סביבה חדשה וכן ילדים ומורים חדשים. ראשית לכול צריך לזכור שמדובר בקשיים לגיטימיים, וצריך לקבל בהבנה גילויים של חוסר ביטחון מצד הילדים. אספנו מספר חששות מרכזיים, ומדריכי המרכז להורות משמעותית באשדוד ממליצים על דרכי התמודדות.

1. החשש ללכת לאיבוד
כמו בכל מסגרת חדשה קיים פחד מהלא נודע. ילדים עלולים לחשוש מהסביבה החדשה והלא מוכרת, או לפחד ללכת לאיבוד.
כיצד ניתן להתמודד?
הכנה מוקדמת תמנע ברוב המקרים את החשש. שוחחו עם הילדים על תחושותיהם, ונסו להעניק להם כמה שיותר פרטים על סדר היום. בנוסף, הסבירו להם שהם יכולים לפנות לכל מורה או בעל תפקיד בבית הספר במקרים בהם הם לא ידעו כיצד להגיע אל יעדם.

חששות ופחדים מבית הספר (צילום: flickr US Army Garrison cc by nd 2)
חששות ופחדים מבית הספר (צילום: flickr US Army Garrison cc by nd 2)

.
2. החשש להתקשות בלימודים
המעבר לכיתה גבוהה יותר וקבלת שיעורי בית מאתגרים, יכולים לאיים על ילדים רבים. הם עלולים לחוש שהם מאכזבים את עצמם או את הוריהם כי הם מתקשים.
כיצד ניתן להתמודד?
הזכירו לילדיכם שאתם גאים בהם בכל מצב, ואתם בטוחים שהקושי הוא זמני. זכרו שלא תוכלו להכין את שיעורי הבית במקום ילדיכם, וחשוב להסביר להם שגם מבוגרים לא יודעים הכל. עם זאת, הדגישו שהם יכולים לפנות אליכם בכל שאלה ותשמחו לעזור. בנוסף, תוכלו ליצור יחד פינת לימוד מסודרת, בה יהיה כל הציוד שהילדים צריכים: כלי כתיבה, ספרים, מחברות ומחשבון. פינת לימוד יכולה להקל על חלק מהילדים, שכן יהיה להם מקום מוגדר ללמידה.

3. החשש להיות בלי חברים
בתחילת הדרך, ילדים רבים מפתחים חשש שמא לא ימצאו חברים ויישארו מבודדים.
כיצד ניתן להתמודד?
בעת הכניסה לבית ספר חדש או עלייה לכיתה א', תוכלו להסביר שהחשש משותף לכל הילדים. הדגישו שכל הילדים הם "חדשים" ואינם מכירים אחד את השני, וכל מה שצריך זה מעט זמן. ניתן להזמין ילדים אחרים לביתכם, וכך ליצור קשרים חברתיים. בנוסף, ניתן לחדש קשר שהתרופף בזמן החופש הגדול.

4. החשש: לדבר מול קהל
פעילות לימודית בבית הספר כוללת לא פעם "הופעה" מול שאר התלמידים, כאשר רוצים לשאול שאלה, או כשהמורה מבקשת מהילדים להשיב לשאלותיה.
כיצד ניתן להתמודד?
דיבור בקול רם בכיתה עלול להיות בעייתי עבור ילדים ביישנים. הדרך להתגבר על פחד מקהל היא לדבר בפני קהל למרות הקושי. עד שילדכם ייפתחו ויביעו את עצמם בעצמם, תוכלו לפנות אל המחנכת ולבקש ממנה לעודד ולאפשר לילד לענות על שאלות בכיתה. בנוסף, הנחו אותם לסמן את הקטעים שלא הבינו או להקיף בעיגול שאלות שנתקלו בהן בקושי, ולגשת למורה בסוף השיעור. דרך נוספת לפתור את הבעיה היא לעודד את ילדכם להצטרף לחוג קבוצתי, כגון חוגי ספורט. בחוגים כאלה הילדים יהיו חלק מקבוצה וישפרו את יכולותיהם החברתיות.

(1389) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


מכתב לנדב - אוספים של רגעים, משמעות לחיים

תמשיך לזכור שאתה זה אתה, אל תעצור כשקשה, אל תפסיק לגלות את עצמך ואסוף רגעים. אמנם לא מקבלים על זה ציונים, אבל מקבלים על זה משמעות לחיים

0 (1624)

נר ראשון - ניצוץ של אמונה שאני יכול

הורות בכלל והורות לילדים עם הפרעות קשב בפרט, מאתגרת ודורשת הרבה אורך רוח. נר ראשון של חנוכה מזכיר לי בכל שנה שאפשר. הנה עשרת העקרונות להתמודדות חיובית ומעצימה

0 (1326)

איך ליצור שיחות עם הילדים?

התקשורת באמצעות שיחה מחזקת את הקשרים במשפחה. באימון זה נתבונן על הרגלי השיחה אצלנו בבית ונתרגל איך ליצור הזדמנויות לשיחה ואת המיומנות לשוחח.

0 (2459)