הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
להסתדר בסדר – כיצד לסייע לילדים עם קשיי קשב וריכוז
סדר ראשון, חג שני, שוב ושוב מפגש משפחתי. ילדים עם קשיי קשב מתקשים בישיבה ממושכת כאשר סביבם גירויים, ריחות ואנשים לא מוכרים. צרור עצות כיצד לעבור זאת בשלום
12/04/2017

חג פסח והנה שוב אנו מוזמנים אל מפגש משפחתי. ההורים מתחילים להילחץ: מה יהיה? איך נעבור שוב את האירוע בלי בכיות, טענות ותלונות בלתי פוסקות? למה דווקא אצלנו הם לא יכולים לשבת רגע, לשיר בזמן ולחכות עם האפיקומן ? למה הבן של הדודה יושב בשקט לא זז ורק הבן שלנו מטפס על השולחן?

קושיות ותהיות כאלה עולות והתסכול הנלווה לא מרפה… אכן לא פשוט. חגים בכלל וחג הפסח בפרט, מעוררים התרגשות אצל כלל הילדים וביתר שאת אצל ילדים מאתגרי קשב. כל האירוע שובר השגרה, מעמיד כללים לא מוכרים ולא ברורים. הם מרגישים חוסר נוחות גדול מאד.

ילדים עם הפרעת קשב מתקשים בישיבה ממושכת. במיוחד, כאשר מולם מונחים "גירויים" וריחות, אנשים לא מוכרים סביבם והם רוצים לגעת בכל. לנסות ו"רק לטעום". הם מוטרדים לפספס את הרגע בו יידרשו לקרוא בהגדה ולא יידעו לאיזה עמוד הגיעו כולם.

נקודת המבט של הילדים בעת מפגש משפחתי (צילום: flickr Susan Sermoneta cc nc nd2)

איך לעבור מפגש משפחתי באווירה נעימה?

היערכות מוקדמת – עוזר מאוד אם מכינים את הילד מראש. כדאי לעשות סדר מקוצר או להסביר את הנהלים של הערב הארוך והלא שגרתי.

חוטפים משהו לפני – ילדים בכלל וילדים מאתגרי קשב בפרט, עלולים לצאת משליטה כשיהיו רעבים או עייפים. יעזור אם יאכלו משהו לפני ,כדי שיגיעו שבעים ורגועים לארוחה הארוכה.

השעמום מסוכן – קריאת ההגדה אינה תמיד מעיינת, כתובה בשפה שאינה שגורה בפי הילדים. ילדים מאתגרי קשב יכולים להשתעמם מהר ואז הם מתחילים ליצור "רעש" סביבם ולהכביד על כולם. חשוב למצוא דרכים להפוך את הקריאה למעניינת. למשל, כל אחד קורא קטע, יצירת הפוגות בקריאה על ידי הסברים פשוטים או חידות נחמדות.

אפשר גם לאפשר לילד להביא אתו לשולחן משחק (לא גדול ) וכאשר הוא ירגיש שהגיע הזמן, יוכל להוציא את המשחק ולשחק.

חשוב גם שישב ליד מישהו מוכר שיכול לגעת בו ולחבק אותו. זה יעזור לו לחזור לעניינים.

הפסקות- מוסיפות המון. חשוב ונכון לאפשר לילד לצאת להפסקות. תחליטו על פרק זמן מוסכם שבו הוא מבקש לצאת. קיבעו סימן מוסכם לכך. כמו כן, עליו להתחייב לחזור לאחר סיבוב הירגעות. שקלו אם כדאי להצטרף אליו בהפסקה היזומה ולחזור בצוותא (גם לכם מגיע).

סכו"ם חד פעמי מפחית רעש- פעמים רבות, ילדים מאתגרי קשב מתקשים בוויסות וזקוקים לגעת בכל מני דברים, לזוז ולהפעיל את עצמם כדי להתרכז ולשבת לשבת. דוגמה טובה היא הפיכת הסכו"ם לכלי "משחית". הם מתחילים ב"ניגון" על השולחן, מה שגורם לכל הסביבה להתרגז ולכעוס עליו. כדאי לשקול שימוש בסכום חד פעמי שמפחית רעש וסיכון.

תגמול – שווה המון. כחלק מהתכנון וההתארגנות לפני הסדר, שקלו לעשות טבלת התנהגויות היכולה לזכות את הילד בתגמול ראוי(ללא קשר לאפיקומן). תגמול רב, יגביר את המוטיבציה של הילד. לפעמים תפקיד בארוחת החג יכולה לעשות הבדל משמעותי.

כדור או לא כדור? סוגיית השימוש בכדור באירועים שכאלה, רגישה ומעוררת שאלות ותחושות לא קלות. זכרו, השימוש בכדור יעזור לילד לחוות הצלחה וליהנות. הכדור לא נועד כדי שלנו, ההורים יהיה שקט. הוא גם לא נועד למשפחה ולאורחים. במקרים בהם אתם מודעים לקושי של ילדיכם, יש לשקול שימוש בכדור כדי לסייע לילדיכם. בכל מקרה נכון להתייעץ עם הרופא בנושא.

זיכרו ההשקעה שלפני הארוחה מגדילה את האפשרות שארוחת החג תעבור בצורה נעימה, אך בכל מקרה זיכרו שיהיה עוד מפגש משפחתי, במהלך החג הזה ובחגים הבאים.

(1249) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


שיחה עם ילדים בגיל הרך - תיאור חושי עשיר מתוך עניין

ילדים בגיל הרך חיים בכאן ובעכשיו, ועולמם עשיר בחוויות חושיות. לכן, שיחה עם ילדים בגיל הרך צריכה להכיל תיאור חוויות ולא שאלות לגבי זמן אחר, או נושאים מופשטים

0 (1728)

"אני לא אוהבת שהבת שלי מחבקת אותי"

בטיפול חיפשנו כיצד תחשת הדחייה מורגשת בגוף, ומצאנו שהאמא מרגישה "אבן בבטן" כשהבת שלה מתקרבת אליה. בעזרת תרגילים לריכוך הבטן, הצליחה האם לזהות את הסיבות לכך

0 (1780)

איך מתמודדים כשהילדים שותים אלכוהול?

כשהילדים מתבגרים, אנחנו צריכים להתאים את אופן הצבת הגבולות לגיל שלהם. באימון זה נלמד ונתרגל איך מציבים גבולות באמצעות שיחה והסברה.

0 (2571)