הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
יש שיטה טבעית לחינוך – קוראים לה: הורים!
"בית או ספר" הוא ספר להורים, המסביר ומדגים מדוע חינוך ההורים הוא הגורם המשפיע ביותר על התפתחות הילדים והישגיהם. לא נדרש מההורים מאמץ יוצא דופן - החיים המשותפים במשפחה הם הכלי הפשוט המרכזי
13/06/2016
דר' לחינוך מצוות הורימוס

הספר "בית או ספר" עוסק ביחסי הכוחות שבין חינוך ההורים לחינוך הממלכתי. הספר מציג את השפעתם המכרעת של ההורים על ילדיהם, ואת חוסר הצלחתו של חינוך ממלכתי חובה לבטל את השפעתם. ההורים מרכיבים את הקומה הראשונה בהכרתם של הילדים, והחינוך הממלכתי נשען עליה.

השפעתם של ההורים על הילדים מכריעה, בין שהם רוצים או לא, יכולים או לא ומתאימים או לא. על כן אין כאן שאלה בדבר חינוך ההורים – הוא מתקיים תמיד ונותר דומיננטי מעל ומעבר לכל חינוך אחר. השאלה היחידה היא אם ההורים נוקטים יוזמה ופעולה, או שילדיהם יתחנכו מתוך אי-עשייתם ואי-נוכחותם.

השפעתם המכרעת של ההורים באמצעות פעולות פשוטות
השפעתם המכרעת של ההורים באמצעות פעולות פשוטות

+

התחומים בהם ההורים משפיעים על התפתחות ילדיהם
לא מדובר רק בהיותו של הילד 'מחונך' – נאמר: מתנהג בנימוס, מסור לחבריו, שוקד על לימודיו וכיוצא באלה – תכונות שנחשבות בעינינו כטובות. חינוך ההורים הוא המסד לתכונות הבסיסיות ביותר באישיות הילדים – תפיסתם את עצמם, את מקומם בעולם ואת מקומם של כל הדברים והאנשים שמחוצה להם. חינוך ההורים הוא גם המסד לכל לימודי ילדיהם בעתיד. בשנים הראשונות לחייהם, בהשפעת ההורים, הם ירכשו את מושגי היסוד ויפתחו את חוג המחשבות שלהם, כך שיוכלו בעתיד ללמוד ולהעניק משמעות אפילו לנושאים העיוניים והמופשטים ביותר.

המהות של תקופת הילדות היא בהתנסות. הילדים פנויים ללמוד בזכות היותם מוגנים על ידי הוריהם. הלמידה הזאת, שהיא – היא ההתפתחות בשנות החיים הראשונות, אינה נמדדת בהישגים, בהצלחה, במימוש עצמי או בהגעה ליעדים. להיפך – היא כשלעצמה היעד. כאשר ילד בונה ארמונות בחול, אין חשיבות למספר הארמונות, לגובהם או לכל מדד אחר שתציעו. החשוב הוא הילד הבונה ארמונות בחול ואגב כך, למשל, משכלל את התיאום התנועתי בין עין ליד, מחדד את רגישות חוש המישוש, מדמיין ממלכה קסומה שבה הטובים מנצחים את הרעים ומגלה כי יש בכוחו לשנות את פני הסביבה.

בנוסף, הילדים מתחנכים ולומדים מתוך הדוגמה ומתוך התגובה של הוריהם. נדגיש: מכל הדוגמאות והתגובות ולא רק מאלה שההורים מפיקים בכוונה תחילה על מנת לחנך אותם. התנהגות ההורים, מרגע שהתרחשה, שוב אינה בידם, והילדים חופשיים לחקות אותה בין שהיא דוגמה טובה יותר או פחות.

אז מה זה "להכניס תוכן לחיי המשפחה"?
להוסיף לשגרת היומיום פעולות משפחתיות שבהן מתקיים קשר בין ההורים לילדים, כך שההורים יעשו דברים שיעניקו לילדים שלהם הזדמנויות ואפשרויות. ארוחה משפחתית למשל, כשיושבים יחד סביב שולחן, חולקים מזון ושיחה. לשחק ביחד, משחק לוח, מחשב או כדור. ללכת ביחד, מהבית לגן, או לקניות. לקרוא ביחד, לצפות ביחד בטלוויזיה, לבצע את מטלות הבית ביחד, וכמובן – לדבר ולהקשיב. כל הדברים שממילא אנחנו עושים, ורק צריך להחליט לעשות אותם ביחד עם הילדים.

 

בספר "בית או ספר" שישים פרקים קצרים, שכל אחד מהם ניתן לקריאה בפני עצמו. הספר מלווה באיורים המדגישים את הרעיונות המרכזיים. בית או ספר ניתן לרכישה בחנויות הספרים, באתר מנדלה מוכר ספרים ברשת או בקנייה ישירה (בהנחה), במייל: info@didacti.co.il. למידע נוסף ראו בעמוד הפיסבוק של בית או ספר.

(1972) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


עידוד חיובי במאמאנט: המנצחות חולקות תודה למפסידות

קבוצה שניצחה קיבלה את התואר "מנצחת" בזכות הקבוצה שהפסידה. ההבנה הזו גורמת למנצחות לבוא למפסידות, ללחוץ יד ולשבח אותן על המאמץ שגרם למנצחות להיות טובות יותר

0 (1291)

איך ומתי מגמישים את החוקים בבית?

ההדרכה בגמישות קשורה להענקת גבולות. לבחון האם אנחנו מחליטים מתוך רצון להתמיד בגבולות שהצבנו, או מתוך נוקשות ועקשנות. כאשר חל שינוי בשגרה אפשר לנהוג בגמישות, וכך לתת לילדים תחושה שמקשיבים להם ודוגמה אישית להפעלת שיקול דעת.

0 (4270)

ענישה גופנית וסמכות חינוכית – חלק שני

כיצד על המדינה (ועלינו) להתייחס לקבוצות תרבותיות בישראל שענישה גופנית היא חלק מתרבותם הקבוצתית? דעתי שאין בין ענישה גופנית לבין סמכות חינוכית ולא כלום

0 (1736)