הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
מצבים דחופים ברפואת ילדים (ג') – כאבי בטן שאינם מלווים בחום
אחד מסדרת מאמרים בהם תיאור קצר של מצבים דחופים ברפואת ילדים, וכלים להורים להחליט מתי צריך להגיע לרופא. והפעם: כאבי בטן שאינם מלווים בחום
12/12/2016
רופא ילדים

מאמר זה הוא חלק מסדרת מאמרים בהם אתאר בקצרה מצבים דחופים ברפואת ילדים. אנסה לעשות סדר, ולתת כלים על מנת להחליט מתי צריך להגיע לרופא.

זה יקרה בערב, קצת לפני השינה. אתם תהיו ממש עייפים. ואז רגע לפני שהילדים הולכים לישון ולכם יש עוד שעה של חסד, פתאום מישהו יודיע לכם שמשהו אצלו התקלקל. ואז השאלה, ללכת לרופא? עכשיו? אבל במיון נורא עמוס. מחר? אבל אולי זה דחוף ולא יכול לחכות.

עקרונות כלליים לרפואת ילדים דחופה

אינטואיציה: החיים, כמו החיים, לא מותאמים תמיד לספרי הלימוד, ולכן לאינטואיציה ולהרגשה שלכם ההורים יש משקל גדול בקביעת הצורך בטיפול רפואי מיידי. כדאי לזכור שבכל קופות החולים יש מענה טלפוני שבו אפשר להתייעץ עם איש מקצוע.

דינמיקה: כדאי לזכור שברפואת ילדים יש דינמיקה שהיא לעיתים מהירה מאד – דברים יכולים להשתנות בצורה קיצונית בתוך מספר שעות. לכן, גם אם בבוקר הרופא אמר לכם שהכל בסדר, אבל בערב אתם רואים שהכל ממש לא בסדר, תפעלו! תדאגו שהערכה רפואית נוספת תבוצע.

הערכה ראשונית: כאשר רופא ילדים עושה הערכה של ילד, לפני הבדיקה תמיד תבוצע הערכה ראשונית, על המצב הכללי של אותו מטופל. תינוק שלא מרגיש טוב אבל אוכל רגיל או כמעט רגיל, עירני ופעיל כרגיל, אינו מדאיג אותנו בדרך כלל. כך גם ילד שיכנס למרפאה ויתחיל לשחק עם כל הצעצועים.

מה כן מדאיג אותנו? חום מתחת לגיל חודשיים, הקאות חוזרות, אי שקט, כאבים עזים, קשיי נשימה, ישנוניות, חיוורון או כיחלון, פריחה פטכיאלית שאינה נעלמת בלחיצה (פריחה שהיא נקודות קטנות כמו ראשי סיכה של שטפי דם זעירים), כל אחד מאלה יכול להיות סימן למחלה מסוכנת.

לפנות לעזרה: ההורים לא צריכים להחליט האם זה מסוכן או לא, אלא לזכור שאם מופיע מצב כזה, פשוט להגיע לעזרה רפואית, ולהגיע מהר. כבר ראיתי ילד במיון שלא סיפר להורים שלו על כאבי אשכים במשך יומיים, וכשהגיע לבית החולים כבר לא ניתן היה להציל את אחד מאשכיו. ראיתי ילדים שההורים דיווחו שלא הצליחו לנשום כל הלילה, ובכל זאת הגיעו רק בבוקר לקבל עזרה רפואית. ולא, לא מדובר על שיעול רגיל עם קצת נזלת.

כאבי בטן שלא מלווים בחום

באופן כללי כאבי בטן לא עזים, שלא מלווים בהקאות, או לחלופין כאבי בטן המלווים בשלשולים, חום, מעט הקאות או בכלל לא, כאבים המוקלים לאחר יציאה, ומצב כללי טוב בדרך כלל לא מבשרים על מצב חירום רפואי.

מערכת העיכול שלנו מתחילה בפה לאורך הושט, הקיבה, המעי הדק, המעי הגס, ונגמרת אי שם בקצה, קצת לפני האסלה והשירותים. תפקידה להעביר מזון אותו אנחנו צורכים, לגרום לפירוק שלו ולספיגה שלו דרך המעי לדם. מה שלא נספג לדם מובל אחר כבוד דרך המעי הגס והופך לצואה.

הכיוון בו נע המזון הוא מלמעלה למטה. לא אמורה להיות תנועה הפוכה. הקאה היא ביטוי של תהליך בו אוכל לא מתקדם בכיוון הרצוי. מצב בו נחסם המעי ולא מאפשר מעבר מזון הינו מצב מסוכן. זאת מאחר וחסימה לאורך זמן מביאה לשגשוג חיידקים, תהליך דלקתי, ובאם לא מטופל בזמן, יכול להביא להתנקבות של דופן המעי. מצב זה מכונה "בטן חריפה". מצב כזה הינו מצב חירום, מאחר ויכול להביל לזיהום מפושט וסכנת חיים של ממש.

המטרה תהיה לזהות את המצבים עוד בטרם התדרדרו לסיבוכים שתוארו מעלה. שני המצבים הראשונים בסקירה שלהלן, הם שכיחים יחסית, ומופיעים בשבועות הראשונים לחיים.

חסימת מעי על רקע סיבוב של המעי
בדרך כלל קשור למבנה אנטומי שונה מהרגיל. המעי מבצע סיבוב ונחסם. הסימנים האופייניים יופיעו בדרך כלל בימים הראשונים לחיים, ובדרך כלל עוד בבית החולים. הם יהיו פליטות, ובהמשך הקאות מרתיות (מיצי מרה), חוסר תיאבון, קושי בעליה במשקל, מיעוט ביציאות, אי שקט על רקע כאבי בטן. מצב זה מצריך ניתוח דחוף.

היצרות מוצא הקיבה
מצב זה יקרה בדרך כלל בשל היצרות של סוגר הקיבה, מצב מולד על פי רוב. שכיח יותר בבנים, ובבכורים. יתבטא בפליטות ובהמשך הקאות חוזרות יומיומיות. כל תינוק בחודש הראשון לחייו עם הקאות חוזרות יומיומיות חייב לעבור הערכה רפואית כדי לשלול מצב זה. כאן לא מדובר בחסימת מעי מוחלטת, אלא חסימה, בדרך כלל לא מלאה, של מוצא הקיבה. זהו מצב פחות דחוף ופחות מסוכן, אך בהחלט מצריך טיפול ניתוחי. סדר גודל של זמן לטיפול בדרך כלל יהיה ימים, ולא שעות כמו בחסימת מעי שצוינה מעלה.

כאבי בטן (flickr-christian-bucad-cc-by-nd2)
כאבי בטן (flickr-christian-bucad-cc-by-nd2)

.
התפשלות מעי
יכול לקרות החל מחודשים ראשונים לחיים ועד שנים ראשונות. מדובר במצב בו לולאת מעי אחת נכנסת לתוך אחרת ובכך בעצם נוצרת חסימת מעי. לאורך זמן זהו מצב מסוכן, היכול להביא למצב חירום רפואי אם לא מטופל במועד. זאת בשל הסיכון להתנקבות מעי וזיהום מפושט.
הסימנים שיכולים להופיע:  אי שקט וישנוניות לסירוגין בדרך כלל בהעדר מחלת חום, הקאות -בהתחלה רגילות ובהמשך מרתיות (תוכן ירוק של מיצי מרה) וכאבי בטן עזים. לעיתים, הורים ידווחו על יציאת אדומה ורירית, דמויית "ג'לי" שזה סימן מאד מכוון להתפשלות.
בהופעת סימנים מחשידים אלו יש צורך להגיע לעזרה רפואית כמה שיותר מהר. אם באמת אובחן או עלתה השערה שזה המצב, הטיפול הראשוני יהיה ביצוע של חוקן תחת הדמיה. במידה ולא יצליח, המצב יתוקן בניתוח.

תסביב אשך או שחלה
אופייני לגיל הנעורים, יכול לקרות בכל גיל אבל פחות שכיח. מצב בו כתוצאה מסיבוב האיבר, שקורה מסיבה לא ידועה נפגעת אספקת הדם אליו. מצב זה ילווה בכאבים עזים מאד באיזור האשכים בבנים או בטן תחתונה בבנות. לעיתים ילווה בהקאות. בבנים, ניתן יהיה לראות נפיחות ניכרת, אודם עז, ורגישות של האשך. בקרב בנות, תופיע רק רגישות בטנית וכאבים עזים. זהו מצב חרום שמצריך פנייה מייידית לעזרה רפואית. אם באמת מדובר בתסביב, יש צורך בניתוח כמה שיותר מהר. עיכוב בניתוח יכול לפגוע בשלמות האיבר ותפקודו בעתיד.

דלקת תוספתן
אופייני לגיל בית הספר והנוערים, אולם יכול לקרות גם בגילאים צעירים יותר ואפילו תינוקות. מדובר בדלקת של צינור קטן המחובר למעי שלנו ונקרא תוספתן. מסיבה לא ברורה הצינור הזה נחסם ואז מתחילות הצרות. חסימה ממושכת שלו יכולה לגרום להתנקבות של המעי וזה מצב חירום רפואי. הסיפור הקלאסי יהיה כאבי בטן כלליים לא חזקים, ירידה בתיאבון, לעיתים הקאות, ובהמשך התמקמות של הכאבים בצד ימין, בעצמה שהולכת וגדלה. כאבי בטן עזים במיוחד אם ממוקמים לימין מצריכים הערכת רפואית. דלקת תוספתן "מתבשלת" במשך מספר שעות, לעיתים יותר. לא צריך לרוץ לרופא ברגע שמתחילים הכאבים, אך בהחלט לא להתעכב כאשר רואים שאין שיפור בטווח זמן של שעה שעתיים ויותר.

עוד פוסטים בסדרה:
א' – איזון מלחים וסוכרים
ב' – הרעלות וחבלות
ד' – מצבים המלווים בחום

(1626) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


איך גורמים לילדים לאכול אוכל בריא?

הורים רבים חולמים שהילדים שלהם יאכלו אוכל בריא, אבל בדרך לא פעם מוותרים. הנה מספר עצות שיעזרו לילדים לאכול בריא יותר

0 (1887)

איך ליצור שיחות עם הילדים?

התקשורת באמצעות שיחה מחזקת את הקשרים במשפחה. באימון זה נתבונן על הרגלי השיחה אצלנו בבית ונתרגל איך ליצור הזדמנויות לשיחה ואת המיומנות לשוחח.

0 (2444)

סמכות זה מישהו לסמוך עליו

הסמכות של ההורים מתהווה מתוך מכלול התנהגותם. בהורימוס פרקנו את התנהגות ההורים לרשימה של מיומנויות. כל אימון בהורימוס מתמקד במיומנות אחת.

44 (2199)