הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
מחלות נשימתיות של החורף – הוירוס RSV ברונכיוליטיס
אחד הווירוסים השכיחים בחורף, במיוחד אצל תינוקות, גורם למחלה ברונכיוליטיס. בדרך כלל די בטיפול תומך ומקל. אולם, ככל שהגיל צעיר יותר, המחלה עלולה להיות קשה יותר
02/01/2017
רופא ילדים

במאמר הקודם תיארתי את מחלות החורף, מתי יש צורך בטיפול ומהם הסימנים של דלקת ריאות. במאמר זה אתייחס לאחד הוירוסים הכי שכיחים בחורף במיוחד אצל תינוקות קטנים. וירוס שנקרא respiratory syncytial virus, או בקיצור RSV.

הוירוס הזה פועל בשיא המרץ בחודשי החורף, יחד עם חבריו הוירוסים האחרים שגורמים למחלות בדרכי הנשימה. המחלה שהוא גורם לה נקראת ברונכיוליטיס. זאת משום שהוא פועל בדרכי הנשימה התחתנות (ברונכיולות).

אז מה כל כך מיוחד בו?
ראשית הוא מאד מאד נפוץ. בניגוד לנזלת, שיעול, כאבי גרון וצרידות, שנגרמים מוירוסים המערבים את דרכי הנשימה העליונוית, הוירוס הזה הוא השכיח ביותר במחלה של דרכי הנשימה התחתונות, בתוך הריאות.
כמעט כל הילדים יחלו בו לפחות פעם אחת עד גיל 3 שנים. שיא השכיחות שלו הוא בגילאים 2 – 8 חודשים.

מהלך המחלה ואבחנה

מהלך המחלה יהיה בהתחלה בדומה לכל וירוס נזלת: אף סתום וירידה בתיאבון. לאחר יום או יומיים, מהלך המחלה יהיה סוער יותר, יערב את דרכי הנשימה התחתונות, ויגרום להחמרה בשיעול ולקשיי נשימה של ממש. כמובן שלא לכל הילדים. ביטויים נוספים יהיו חום, בדרך כלל נמוך וירידה בתיאבון. ככל שהגיל צעיר יותר, המחלה עלולה להיות קשה יותר. בתינוקות מתחת לגיל חודשיים יכול להתבטא בהפסקות נשימה של ממש. מצב זה הוא מצב המחייב טיפול רפואי דחוף, ועל פי רוב גם אשפוז. המחלה היא ארוכה יחסית ויכולה להמשך מעל שבוע.

עיקר האבחנה יהיה בסיפור הקליני והאזנה לריאות. תינוקות רבים עוברים צילומי חזה, אך על פי רוב הם לא מספקים מידע שמשנה את האבחנה או הטיפול. סיבוכים של מחלות חיידקיות אינו שכיח, פרט לדלקת אוזניים שיכולה להופיע בקרב 40% מהילדים.

ברונכיוליטיס (צילום: flickr-ryan-boren-cc-by2)
ברונכיוליטיס (צילום: flickr-ryan-boren-cc-by2)

טיפול

הטיפול יכלול טיפול תומך. כלומר: השכבה גבוהה, מי מלח לפתיחת האף כמה שניתן, האכלה לעיתים קרובות ובכמויות קטנות. במקרים מסוימים הרופא ימליץ על אינהלציות של מי מלח וונטולין. מחקרים שבדקו את יעילות האינהלציות הראו, שריכוז גבוה יותר של מי מלח יכול להיות יעיל יותר בטיפול. ישנה מחלוקת לגבי שימוש בסטרואידים במחלה הזו, אבל ככל הנראה, ברוב המקרים תוספת של סטרואידים הינה בעלת ערך לא משמעותי בטיפול.

יוצאי דופן בהקשר הזה הינם ילדים עם רקע ריאתי קודם או משפחתי. להם יש מרכיב של קוצר נשימה בתמונת המחלה (אסטמה של ילדות). במיוחד תינוקות שמהלך המחלה שלהם קשה, מתקשים לאכול, קשיי הנשימה שלהם משמעותיים, או שיש ירידה בשיעור החמצן שלהם. הללו יאושפזו לקבלת טיפול תומך, לעיתים גם חמצן בבית חולים. צריך להיזהר במיוחד בנוגע לתינוקות הקטנים מגיל חודשיים.

אוכלוסיה נוספת שנמצאת בסיכון הינה פגים, ובמיוחד כאלה שסבלו מסיבוכים נשימתיים במהלך אשפוזם בפגיה. אוכלוסיית הפגים זכאית לקבלת חיסון נגד הוירוס. החיסון ניתן פעם בחודש החל מנובמבר ועד מרץ. לכל קופת חולים יש את ההסדר שלה. מי שמעוניין להבין אילו פגים זכאים לחיסון יכול להכנס לקישור  של משרד הבריאות.

איך ניתן למנוע את המחלה?

מסתבר, כי תינוקות עם רמה נמוכה של ויטמין D, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלה. גורמי סיכון נוספים הם אחים גדולים, שמביאים את המחלה מחוץ לבית אל תינוקות קטנים שלא נמצאים במסגרת חינוכית. גם עישון ורקע משפחתי של אסטמה מעודדים את המחלה.
אמצעי חשוב למניעת הדבקה הינו שמירה על היגיינת ידיים במרפאה ובתוך הבית. גם הנקה מהווה גורם מגן.
עונת RSV קלה לכולנו

(1393) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


איך להיות מבוגר ראוי ליראת כבוד?

הילדים יעניקו יראת כבוד למבוגר שאוהב אותם, מתעניין בהם ומתמסר להם. עבור זה, ההתפתחות של הילד צריכה לעורר בנו תחושת פליאה והכרת תודה

36 (1325)

איך גורמים לילדים לאכול אוכל בריא?

הורים רבים חולמים שהילדים שלהם יאכלו אוכל בריא, אבל בדרך לא פעם מוותרים. הנה מספר עצות שיעזרו לילדים לאכול בריא יותר

0 (1898)

חמישה צעדים לחיזוק הקשר עם בתך

איך לחזק את היחסים שלך עם ביתך?

נכון, הקשר עם הבת שלך זה לא מה שהיה פעם. כשהיא הייתה קטנה ביליתן יחד הרבה יותר. היית משחקת איתה, היא הייתה מתרפקת בזרועותייך ומביטה בך במבט שכולו אהבה והערצה. הייתן יכולות לצחוק יחד בהבנה ששמורה רק למי שמרגיש קירבה גדולה. אבל השנים חלפו ודברים השתנו. היא מחפשת את המקום שלה בעולם. אולי מתרחקת ממך. לעיתים נתקפת זעם. איך תוכלי לקרב אותה אליך בחזרה ולשמר את החום והאהבה? לפנייך חמישה צעדים לחיזוק הקשר עם בתך.

0 (3002)