הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
סמכות זה מישהו לסמוך עליו
הסמכות של ההורים מתהווה מתוך מכלול התנהגותם. בהורימוס פרקנו את התנהגות ההורים לרשימה של מיומנויות. כל אימון בהורימוס מתמקד במיומנות אחת.
29/02/2016
עורך תוכן ראשי

סמכות היא לא מרות ולא "סמרטוט"

סמכות, סמכות הורית, סמכות הורים, סמכות מורים וכדומה הפכו למילים שגורות. הן משקפות שמשהו חסר: "אין לי מספיק סמכות", "הסמכות שלנו נשברה". כביכול קיים איזה כוח חיצוני, שאם לא היה "שובר לי את הסמכות" הכול היה בסדר. יש בזה תקוות שווא, כאילו יכול לקרות משהו שהוא לא מתוך עצמינו, ובאחריות מלאה שלנו.

הורים רבים, כך ניתן להתרשם, מטלטלים בין נוסטלגיה למשפחה המסורתית, בה הייתה היררכיה מובהקת, לבין ערכים כגון עצמאות ויצירתיות, שקיבלו חשיבות רבה. לנוכח זאת, עולה הצורך להבהיר לעצמינו מהי סמכות ומהי אי-סמכות. נרצה לומר שסמכות היא לא מרות והיא גם לא "סמרטוט". בדרך כלל נגלה שאנחנו במצב הרבה יותר טוב ממה שנדמה לנו.

 

סמכות: מישהו לסמוך עליו

השורש העברי ס.מ.ך הוא קרוב לשורש ת.מ.ך. (תמיכה). מך בעברית הוא איש חלש, נמוך או מסכן. הסומך והתומך הם פעלים ותארים, המתייחסים לסיוע הניתן למי שהוא מך. לשורש ס.מ.כ פרושים ושימושים רבים. הנה למשל: לבטוח ב: "סמוך עליי"; מומחה: בר סמכא, מוסמך לתפקיד; הסכמה: "אני סומך את ידי על ההחלטה"; ביסוס: "על סמך העובדות שהוצגו אני מחליט…."; להישען: "סמך אהרון את שתי ידיו על ראש השעיר" (ויקרא טז 21); קירבה (בזמן): "המסיבה החלה סמוך לחצות"; קירבה (במקום): "אני נמצא סמוך למקום האירוע"; ייפוי כוח: "אני מסמיך אותך לייצג אותי"; הדדיות ויחסי תלות: סומך ונסמך בתורת הלשון; מרות השלטון: "בתוקף סמכותי כמנהל…"

מכלל הפירושים אנו רואים שסמכות היא לא רק המעמד הכוחני הבכיר. היא תלויה גם בקירבה, בייחסי האמון, בתמיכה, ובהדדיות בין הצדדים. למעשה הצדדים הקשים של הסמכות (מרות), כמו גם צדדיה הרכים יותר (קירבה) מייצגים את כלל המיומנויות שדרושות לתפקיד ההורים.

 

מודל הסמוכה

בהורימוס ערכנו את כלל מיומנויות ההתנהגות של ההורים בתרשים המודל הבא. מיינו אותן לשש קבוצות, המייצגות את תפקיד ההורים: נוכחות, יציבות, גמישות, הדרכה, אהבה ונחישות. במרכז המודל הצבנו את הסמכות כפי שפורשה לעיל: מישהו לסמוך עליו. המקל התומך בשתיל העץ נקרא בעברית "סמוכה". תפקידיו דומים מאוד לאלה של ההורים: מצד אחד לשמור על כיוון ההתפתחות של השתיל ומצד שני לתמוך בשתיל השברירי. כאשר הילדים צעירים הסמוכה נמצאת בצמידות לשתיל. היא משמשת לו כעמוד שדרה. הוא אינו יודע עדיין "להסתדר" לבדו, והסמוכה עושה זאת עבורו.

 

כאשר הילדים מתבגרים, הסמוכה מרוחקת מהשתיל. יש להם הרבה יותר חופש פעולה ועצמאות, והסמוכה נמצאת שם כסמן של גבולות, להם המתבגרים זקוקים. ההבדל בין הסמוכה הצמודה לבין זו המרוחקת, מייצג את השינוי בתפקיד ההורים בין ילדות לנעורים:

מודל סמוכה הורים למתבגרים

 

 

לסיכום

הסמכות מתהווה בתוכנו מתוך התפקיד. הורים הם בעלי סמכות מתוקף היות התינוקות נסמכים עליהם בתלות מוחלטת וקיומית . ככל שהילדים גדלים, ההורים ייתפסו כדמויות סמכות בעיני הילדים, בהנחה שהם יודעים לתפקד במגוון המיומנויות הנדרשות: להיות נוכחים, יציבים, גמישים, מלמדים, מפגיני חיבה ונחושים. הכל ביחד וכל אחד לחוד. החדשות הטובות – שזה תלוי רק בנו. החדשות הטובות יותר הן שאפשר להתאמן, לתרגל ולשפר את ההתנהגות שלנו, באותן מיומנויות שבהן אנו מרגישים חלשים.

במדור האימונים בהורימוס, תמצאו את מגוון האימונים לפי גילאי  הילדים ולפי המיומנויות השונות שבמודל הסמוכה.

(2332) 44

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


למה הילד לא אוכל?

הבכור שלי היה תינוק בררן באוכל וכאמא צעירה לא ידעתי מה לעשות. הפתרון הוא בשחרור: זו אחריות של הילד לדאוג לעצמו וכאשר משדרים להם שהם אחראים, כל הלחץ מתפוגג

0 (1665)

כשאמא מאחרת לאסוף מהגן, ועוד בגלל גורת צבוע חולה

אכן קרה שאיחרתי לאסוף מהגן את מאיה בגלל הטיפול בגורת הצבועים. אתם יכולים לתאר לעצמכם שבאותו היום הייתי מלאה ברגשות אשם. מאיה לא הבינה מדוע אני כל כך נסערת

0 (1496)

השאלה הקשה: בידי מי נמצאת הסמכות החינוכית?

בידי מי הסמכות החינוכית להחליט כיצד יתחנכו הילדים והילדות? המדינה, ההורים וקבוצות תרבותיות נאבקות על השליטה על הילדים, ולכל אפשרות יש טענות בעד וכנגד

0 (1547)