הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
מגפת ספטמבר – קוצר נשימה הקשור לחזרה לבית הספר
שבועיים לאחר תחילת שנת הלימודים חלה עליה בפניה לרופאי ילדים עקב אירועי קוצר נשימה. מדובר בתופעה כלל עולמית הקשורה למתח הרגשי ולחשיפה לסביבת בית הספר
08/09/2016
רופא ילדים

מגיפת ספטמבר
לא, אין מדובר במגיפת העפרונות המחברות וספרי הלימוד. לא גם לא במגיפת הדמעות עם הפרידה הקשה מהחופש וחזרה לגנים ולבתי הספר. מדובר על מחלה של ממש שפוקדת דווקא בספטמבר, ומסתבר שבכל שנה.

מדי שנה, עם החזרה לבית הספר מדווח בכלי התקשורת על עליה בכמות הביקורים במרפאות. הורים רבים לא זקוקים לדיווח העיתונאי, הם חווים זאת בעצמם עם ילדיהם. אותה חוויה של מחלות חוזרות עם תחילת שנת הלימודים נחקרה לא מעט, ובוצעו מספר עבודות בנושא  על ידי חוקרים ורופאים ישראלים, אשר פורסמו בעיתונים מובילים ברפואת ילדים.

העבודות מראות, כי עם תחילת שנת הלימודים חלה עליה משמעותית בביקורים אצל רופא הילדים ובשיעורי האשפוז. מדובר בתופעה כלל עולמית, שמתרחשת גם בחודשים אחרים בשנה, במקומות בהם שנת הלימודים לא מתחילה בספטמבר. שיא המגפה הינו שבועיים לאחר תחילת שנת הלימודים.
האוכלוסייה העיקרית שנמצאת בסיכון הינה ילדים הסובלים מאסטמה, או מאירועים חוזרים של קוצר נשימה.

קוצר נשימה (צילום: flickr alex campos cc nd2)
קוצר נשימה (צילום: flickr alex campos cc nd2)

.
מהי אסטמה?
אסטמה, או בשמה בגילאים הצעירים יותר "מחלת תגובתיות היתר של דרכי הנשימה", הנה מחלה דלקתית המובילה לחסימה והצרות של דרכי הנשימה הבינוניות והקטנות. היא גורמת לשיעול, קשיי נשימה ולעתים עלולה להוביל לדלקת ריאות. אצל אותם ילדים מתחוללת תגובת יתר בדרכי הנשימה, מסיבות שקשורות לחוסר איזון במערכת החיסון. הגורמים לתגובת יתר כזו הם בדרך כלל וירוסים שגורמים למחלה בדרכי הנשימה, גורמים אלרגניים, שינויים במזג אויר, גורמים רגשיים, איכות האוויר, או גורמים גנטיים. אותם ילדים הרגישים באזור הריאות נוטים לפתח יותר אירועי קוצר נשימה עם תחילת שנת הלימודים.

.
מה הקשר לחזרה לבית הספר ?
בעבודות שבדקו את הנושא עלו מספר גורמים:
1.חשיפה מוגברת לוירוסים הגורמים למחלה בדרכי הנשימה. אחד הגורמים הידועים להתפרצות קוצר נשימה אצל הילדים הרגישים לכך, הנו מחלות וירליות. עם תחילת שנת הלימודים, השהייה בחללים סגורים והמצאות במחיצת ילדים רבים מעלים את החשיפה לאותם וירוסים.
2. גורמים אלרגניים. סביבת הגנים ובתי הספר מלאה בגורמים אלרגניים כמו אבק (קרדית האבק), אלרגנים מבעלי חיים שונים (תיקנים, חתולים) ואלרגנים סביבתיים (צמחים שונים).
3.מתח רגשי (סטרס): פתיחת שנת הלימודים היא גם סיום החופש הגדול וחזרה למסגרת לימודית. המעבר הזה מעורר אצל ילדים רבים מתח ונראה שלמרכיב זה ישנה השפעה בריאותית.

.
מה אפשר לעשות?
אצל ילדים שלא סובלים מאירועי קוצר נשימה, מומלץ לנסות ולהחזיר את השגרה לאט לאט, עוד בטרם מסתיים החופש הגדול. כלומר, להחזיר למסגרת של פעילות ושעות ערות ושינה, כפי שקיימת בשנת הלימודים. בכלל זה כדאי לדאוג לשעות שינה מספיקות וביצוע פעילות גופנית (צפייה בטלוויזיה לא נחשבת). בנוסף, כדאי להרגיע ולעודד ילדים שמתחילים מסגרות חדשות לגמרי, ולעשות הכנה מקדימה ככל שניתן. הכוונה להיכרות עם בית הספר, חדר הכיתה, הילדים אחרים והצוות החינוכי.

לאותם ילדים שסובלים מאירועי קוצר נשימה ישנן אפשרויות נוספות. אותן עבודות שבדקו את התופעה הראו, כי טיפול מונע טרם שנת הלימודים יכול להקטין בצורה משמעותית את שיעור המחלות של דרכי האוויר, וכך להוריד את שיעור הסיבוכים והאשפוזים.

כיום ישנן שתי אפשרויות טיפול:
1. סטרואידים הניתנים בשאיפה
2. נוגדי לויקוטריאנים הניתנים דרך הפה

ילדים שטופלו בעבר בטיפול מונע, או שסובלים מאירועי קוצר נשימה עם תחילת שנת הלימודים או במהלך החורף, יכולים לחזור לאותו משאף וליטול אותו החל ממספר ימים לפני תחילת שנת הלימודים ולמשך החודש הראשון. כדאי לוודא שהמשאף בתוקף, ושהוא לא התרוקן מאז השימוש האחרון.

למי שלא מחזיק בביתו משאף כזה או שנרתע משימוש בסטרואידים, ניתן לתת את התרופה דרך הפה. תרופה זו כמו הסטרואידים עוזרת בעצם בהפחתת התהליך הדלקתי בדרכי הנשימה, רק שהיא עושה זאת בדרך שונה מהסטרואידים.

הורים שאינם בטוחים כיצד לנהוג יכולים להתייעץ עם הרופא המטפל שלהם, ועל בסיס הגיליון הרפואי, השימוש במשאפים ובדיקת היסטורית מחלות בספטמבר של שנים קודמות, יוכלו להחליט יחד אם יש צורך בטיפול ואיזה טיפול מתאים.

והעיקר, שיעבור קלות!
שנת לימודים מוצלחת ובריאה לכולנו

– – – – – –
למידע נוסף ראו מאמרים אלה (באנגלית:)
The September epidemic of asthma

Seasonality of Asthma

the Treatment of Persistent Asthma

 

(1469) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


פותחים את השנה עם תזונה נכונה - המלצות להכנת ארוחת עשר

הילדים שבעי ממתקים וחטיפים מהקיץ הארוך, ותחילת שנת הלימודים היא הזדמנות מעולה לשיפור ולשינוי הרגלים. רעיונות והמלצות להכנת ארוחת עשר מזינה ובריאה

0 (1830)

מתן הסמכות לילד - בית הספר סאמרהיל

בידי מי נתונה הסמכות החינוכית בבית-הספר? לקהילת המחנכים והמתחנכים בבית הספר סאמרהיל תשובה פשוטה, ברורה וחד משמעית לשאלה זו: בידי הילד!

0 (2399)

ילדים וחשיפה למסכים – סביבה ענייה הפוגעת בהתפתחותם

סביבה בריאה להתפתחות הילדים כוללת שיחה, משחק, קשר בין אישי ופעילות גופנית. חשיפה למסכים חסרה את אלה, ונזקיה להתפתחות רבים

3 (2363)