הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
למה לי לקחת ללב – שיחה על בסיס הקשבה ולא עלבון
אני והבכורה שלי מדברות די הרבה. אני אוהבת לשמוע ולהשמיע, וכמה מפתיע גם היא. לפעמים ילדינו זקוקים רק לאוזן קשבת, ואנחנו עסוקים בעלבון שלנו ובחיפוש פתרונות
02/11/2016
הורים ונהנים

אני והבכורה שלי מדברות די הרבה. רוב השיחות שלנו הן שיחות ברומו של עולם. הרבה פילוסופיה, התפלספות, הרבה שאלות של אלה על איך, כמה ולמה בנושא היקום ועוד ועוד. לעתים עולה נושא מציאותי כזה, מחיי היום יום. אלה משתפת ולעתים מתייעצת, ואני משתדלת להיות שם בשבילה. מנסה לרוב להקשיב מבלי להביע עמדה. גם כשיש לה שאלה, מנסה לברר איתה קודם: מה היא חושבת על זה, או מה היא הייתה בוחרת לעשות, ואז לראות אם בכלל רלוונטי לה לשמוע אל דעתי.

האם שיתפתי בשבילה או בשביל עצמי?
ערב החגים היא חזרה הביתה מבית הספר, וציינה שהמורה ביקשה מכל חבר כיתה להכין לעשרה חברים אחרים כרטיסי שנה טובה, כך שכולם יקבלו מספר כרטיסים, ואף ילד לא יישאר מקופח. בעודה משתפת אותי ברעיון של המורה, מיד נזכרתי באותו עניין משנה שעברה. אותו מקום, אותה תקופה, אותה אלה, מורה שונה. לפני שנה חזרה אלה מבית ספר וכמו בכל יום פתחה וסיפרה איך עבר לה ומה היה, ואז ציינה שקרה לה משהו לא נעים בכיתה.

כל ילד קיבל ברכה, או שתיים, או עשר ורק היא לא קיבלה בכלל. המורה נתנה משימה וביקשה מכל ילד להכין ברכות לכמה ילדים שהוא רוצה מהכיתה ואלה שלי לא קיבלה כלל. אלה שלי המתוקה ילדה נבונה, חברתית ומדהימה הרגישה בחוץ, דחויה ובלתי נראית והייתה עצובה. גם אני הייתי עצובה בשבילה. בפעם הראשונה מאז ומעולם לדעתי שלא היה לי מה לומר.

אני והבכורה שלי (צילום: הילה שחר יחיאל)
אני והבכורה שלי (צילום: הילה שחר יחיאל)

.
מיד התעשתי ועודדתי אותה .סיפרתי לה שבילדותי קרה לי גם מקרה בו הרגשתי שלא רואים אותי ושאני לא שייכת – זאת באמת הייתה תחושה לא נעימה כלל.  נראה לי שהשיתוף הרגיע אותה, למרות שאני לא בטוחה אם שיתפתי בשבילה או בשביל עצמי. נדמה לי, שאני הייתי זקוקה לזה יותר ממנה. היא בסך הכל רצתה אוזן קשבת ומכילה.

לנתק בין מה שקורה לה לבין מה שקרה לי
שנה התהלכתי עם האגרוף בבטן, והתחושה הזאת שבתי חזרה הביתה ושיתפה את אשר הרגישה בכיתה, בעוד שהיא לדעתי כבר שכחה מזה. כל כך שמחתי שבפתח השנה החדשה הגיעה מורה חדשה, ומיד הצליחה לנקות לי את התחושה משנה שעברה. אבל יותר מזה הבנתי, שמה שאלה מספרת לי והחוויות שלה מהילדות שלה הם שלה. אני חייבת לנתק כל קשר או דמיון בין מה שקורה לה לבין מה שקרה לי בילדותי.

ישנן שיחות עם ילדינו שגורמות לנו להיזכר ברגשות, בתחושות ובאירועים שקרו לנו בעברנו. ברב המקרים,מיד, במקום להיות עסוקים בהקשבה אמתית לילדינו, אנו עסוקים בעלבון שלנו, ובחיפוש פתרונות עבורם. עסוקים בניסיון לעזור להם להבין טוב יותר את אשר ארע, ובמילה אחת – להפריע.

רציתי להציע לכם שבשיחה הבאה עם ילדיכם פשוט תקשיבו לו, אל תפריעו, אל תשפטו, אל תביעו עמדה. לפעמים ילדינו רק זקוקים לאוזן קשבת, חיבוק ואהבה.

שנה טובה, שנה של הקשבה אמיתית, שנה של יחסים

(1398) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


כיצד נגלה בלבנו את המקום שממנו באים סיפורים

קודם כל נתרגל את הסיפורים מהלב בינינו לבין עצמינו. קחו לכם את הזמן פעם ביום, בדקו את עצמכם: עצמו את עיניכם, ונסו לראות בעיני רוחכם: איזה סיפורים מבקשים לבקוע? מה מהותם?

0 (1665)

מתן הסמכות לילד - בית הספר סאמרהיל

בידי מי נתונה הסמכות החינוכית בבית-הספר? לקהילת המחנכים והמתחנכים בבית הספר סאמרהיל תשובה פשוטה, ברורה וחד משמעית לשאלה זו: בידי הילד!

0 (2489)

היכולת לחלוק והרעיון שצץ לנ' בחצר הסוסים

נ' התקשה לחלוק כיוון שהרגיש מאוים כאשר אחרים נגעו בדברים שלו. לאחר שהתנסה בחלוקת המזון לסוסים, הוא למד לחלוק מתוך חוויה של עוצמה, שגרמה לו ולסובבים אושר

0 (1496)