הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
מצבים דחופים ברפואת ילדים (א') – איזון מלחים וסוכרים
אחד מסדרת מאמרים בהם תיאור קצר של מצבים דחופים ברפואת ילדים, וכלים להורים להחליט מתי צריך להגיע לרופא. והפעם: איזון מלחים וסוכרים
29/11/2016
רופא ילדים

מאמר זה הוא חלק מסדרת מאמרים בהם אתאר בקצרה מצבים דחופים ברפואת ילדים. אנסה לעשות סדר, ולתת כלים על מנת להחליט מתי צריך להגיע לרופא.

זה יקרה בערב, קצת לפני השינה. אתם תהיו ממש עייפים. ואז רגע לפני שהילדים הולכים לישון ולכם יש עוד שעה של חסד, פתאום מישהו יודיע לכם שמשהו אצלו התקלקל. ואז השאלה, ללכת לרופא? עכשיו? אבל במיון נורא עמוס. מחר? אבל אולי זה דחוף ולא יכול לחכות.

עקרונות כלליים לרפואת ילדים דחופה

אינטואיציה: החיים, כמו החיים, לא מותאמים תמיד לספרי הלימוד, ולכן לאינטואיציה ולהרגשה שלכם ההורים יש משקל גדול בקביעת הצורך בטיפול רפואי מיידי. כדאי לזכור שבכל קופות החולים יש מענה טלפוני שבו אפשר להתייעץ עם איש מקצוע.

דינמיקה: כדאי לזכור שברפואת ילדים יש דינמיקה שהיא לעיתים מהירה מאד – דברים יכולים להשתנות בצורה קיצונית בתוך מספר שעות. לכן, גם אם בבוקר הרופא אמר לכם שהכל בסדר, אבל בערב אתם רואים שהכל ממש לא בסדר, תפעלו! תדאגו שהערכה רפואית נוספת תבוצע.

הערכה ראשונית: כאשר רופא ילדים עושה הערכה של ילד, לפני הבדיקה תמיד תבוצע הערכה ראשונית, על המצב הכללי של אותו מטופל. תינוק שלא מרגיש טוב אבל אוכל רגיל או כמעט רגיל, עירני ופעיל כרגיל, אינו מדאיג אותנו בדרך כלל. כך גם ילד שיכנס למרפאה ויתחיל לשחק עם כל הצעצועים.

מה כן מדאיג אותנו? חום מתחת לגיל חודשיים, הקאות חוזרות, אי שקט, כאבים עזים, קשיי נשימה, ישנוניות, חיוורון או כיחלון, פריחה פטכיאלית שאינה נעלמת בלחיצה (פריחה שהיא נקודות קטנות כמו ראשי סיכה של שטפי דם זעירים), כל אחד מאלה יכול להיות סימן למחלה מסוכנת.

לפנות לעזרה: ההורים לא צריכים להחליט האם זה מסוכן או לא, אלא לזכור שאם מופיע מצב כזה, פשוט להגיע לעזרה רפואית, ולהגיע מהר. כבר ראיתי ילד במיון שלא סיפר להורים שלו על כאבי אשכים במשך יומיים, וכשהגיע לבית החולים כבר לא ניתן היה להציל את אחד מאשכיו. ראיתי ילדים שההורים דיווחו שלא הצליחו לנשום כל הלילה, ובכל זאת הגיעו רק בבוקר לקבל עזרה רפואית. ולא, לא מדובר על שיעול רגיל עם קצת נזלת.

מחלות חום (צילום: flickr matteo bagnoll cc by2)
ללכת לרופא? עכשיו, או מחר בבוקר? (צילום: flickr matteo bagnoll cc by2)

איזון מלחים וסוכרים

באופן כללי, כמות המלחים והסוכרים נשמרים בטווח מסוים בדם ובתאים שלנו. מערכות הגוף פועלות ללא הרף כדי לשמור על האיזון. אך ישנם מצבים מסוימים בהם יציאה מהאיזון עלולה לסכן את גופנו.

היפוגליקמיה – רמה נמוכה של סוכר (גלוקוז)
רמת סוכר נמוכה מ-60 תביא בדרך כלל לתלונות של חולשה, ישנוניות, חיוורון ותחושת קור. הורים לעיתים ידווחו על קושי לא אופייני להעיר את הילד בבוקר. מצב זה קורה בעיקר בעת מחלת הקאות, או מחלת חום בהן הילד מסרב לאכול או לשתות במשך שעות ממושכות. מצבים נוספים שיכולים להביא לכך, הם צום ממושך בילדים קטנים (במיוחד ילדים שיש להם רגישות לכך), מחלה זיהומית קשה, ובמצבים נדירים מצבים מולדים בהם יש הפרשה מוגברת של אינסולין.
רמה נמוכה מ-60 יכולה לסכן את הילד. זאת בשל פגיעה אפשרית באספקת אנרגיה למוח, שתלוי לגמרי בסוכר, בניגוד לשאר התאים שיכולים לצרוך אנרגיה גם בתצורות אחרות. בהופעת חשד למצב כזה תימדד רמת הסוכר ויינתן טיפול בהתאם. הטיפול הוא טיפול דחוף, ומדובר במצב חירום.

ביטוי חדש של סכרת
בניגוד למצב הקודם, כאן ישנן רמות גבוהות של סוכר, אבל ללא יכולת להיכנס לתאים ובמיוחד מדובר על המוח. מבלי להיכנס לעובי הקורה בנושא סכרת, נציין שהביטוי יכול להמשך שבועות קודם לכן ולעיתים בהופעה חדה של מספר שעות. הסימנים המקדימים יהיו חולשה, עייפות, שתייה מרובה, השתנה מרובה ותחושת יובש בפה באופן קבוע. הופעה חדה יכולה להביא למצב של שוק: חוסר אספקת דם בכמות מספקת לרקמות, בשל חוסר היכולת של הגוף להשתמש בסוכר. זהו מצב חירום המצריך טיפול דחוף.

שינויים במלחים
במיוחד מדובר על נתרן ואשלגן. הסימנים רבים. בגדול כדאי יהיה לזכור שיקרו במצבים של איבוד נוזלים משמעותי, כלומר שלשולים, הקאות, עם חוסר החזר מתאים של נוזלים מלחים וסוכרים. למצבים אלה יתלוו בדרך כלל סימני התייבשות, כלומר חולשה, ישנוניות, או לחילופין אי שקט, בכי בלי דמעות, מיעוט במתן שתן, וכן סימנים נוספים בבדיקה הגופנית. באם עולה החשד למצב כזה יש צורך בהערכה רפואית דחופה.

רפואת ילדים (צילום: flickr-shaine-mata-cc-nc2)
רפואת ילדים (צילום: flickr-shaine-mata-cc-nc2)

.
באופן כללי, כאשר ילד מתחיל מחלת שלשולים או הקאות צריך לנסות ולהחזיר נוזלים בכמות קטנה ולעיתים קרובות. הנוזלים צריכים להכיל מלחים וסוכרים. ישנם מוצרים מוכנים כאלה. לילדים שמסרבים לנוזל כזה, בעל טעם של פטל מלוח, אפשר לתת מים, מרק צלול (מלחים), תחליף חלב (מלחים וסוכרים), ומעט מיץ ממותק קלות (סוכר).

כדאי לזכור שצריכה מוגברת של סוכר יכולה להחמיר שלשולים. ולא, קולה זו לאאאאאאאאא תרופה טובה לשלשולים והקאות. היא אמנם פותחה במקור לכאבי בטן, אך מאחר והיא מכילה כמות רבה של סוכר, ועוד חומרים נוספים, היא יכולה להחמיר שלשולים.

עוד פוסטים בסדרה:
ב' – הרעלות וחבלות
ג' – כאבי בטן ללא חום
ד' – מצבים המלווים בחום

(1700) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


איך לומדים בחינוך הביתי? לומדים "לא מסודר"

במהלך השנים זיהיתי חמישה מאפיינים ללמידה. אדגים כיצד הם מקבלים ביטוי כאשר ילדי לומדים בבית. למידה הדומה להליכה יד ביד: להם יש דרך ואני יכולה לעזור בכלים. מה דעתכם על הדימוי הזה?

0 (1347)

הצבעים, הקולות והריחות של מספר הסיפורים שלי

בפעם שעברה התחלנו לראות את מספר הסיפורים הטבעי שלנו. ראיתם דמות, או דבר מה. היום, נתחיל לתרגל איך לגלות את הצבעים ואת הפרטים המיוחדים של מספר הסיפורים

0 (1377)

צחוק הוא בריא!

כל מחקר בריאותי שתבדקו ותקראו תמצאו ותגיעו למסקנה אחת- צחוק הוא בריא! מדובר בפעולה שעוזרת לגוף להתמודד פיזית ורגשית עם מצבים קשים ועוזרת לו להחלים מהר יותר. נכון, זה נשמע קצת מוזר שאם מישהו חולה כל מה שהוא צריך זה קצת לצחוק (או הרבה) אבל האמת היא שזה מאוד עוזר ומועיל. כאמור, צחוק הוא בריא!

0 (2025)