הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
הבעת רגשות באמצעות פנטומימה
ילדים רבים מתקשים להסביר במילים מה הם מרגישים, והתסכול עלול להתפרץ בבכי או צעקות. אישה אחת סיפרה לי שבנה החל להשתמש בפנטומימה כדרך הבעה, לאחר שצפו במופע שלי
19/06/2016

זה מאוד מתסכל כשילד לא מצליח להביע את עצמו. מתסכל אותו, שלא מבינים מה יש לו לומר, ומתסכל את ההורים שלא מבינים את המסר של ילדם. בתור הורים אנחנו מחפשים כלים, צורות ודרכים על מנת לאפשר לילדים להביע את עצמם ולהסביר את מה שעובר עליהם. מסתבר שפנטומימה זה לא רק חלק מצחיק במופע, אלא דרך טובה עבור אותם ילדים לשם הבעת רגשות.

פנטומימה – קל או קשה יותר ממילים?

פנטומימה היא דרך להעברת מסר ללא שימוש במילים. זה יכול להיות תנועה בודדת או קטע של הצגה ללא קול. אפשר היה לחשוב שפנטומימה היא אמצעי מורכב יותר להבעה עצמית, שהרי מה יותר פשוט מאשר לומר במילים את מה שיש לך לומר. אבל מתברר שיש הרבה מצבים מורכבים, ובמיוחד – מצבים רגשיים, ששפת הגוף והתנועה היא עשירה וברורה יותר מאשר המילים. לפעמים לנוע זה קל יותר מאשר למצוא את המילים הנכונות והמדויקות.

הרבה ילדים קצת חוששים מפנטומימאים, לפחות בהתחלה. הם מאופרים בכבדות, יש להם הבעות פנים מודגשות, ובעיקר – הם לא מדברים. השקט הזה קצת מפחיד. לעתים מצטרף לזה תסכול, אם הם לא בטוחים שהם מבינים "נכון" את השחקן. בהופעות שלי אני לא מאופר ואני כן משמיע קולות, ואז הם רגועים יותר.

פנטומימה כדרך הבעת רגשות (צילום: pixabay)
פנטומימה כדרך הבעת רגשות (צילום: pixabay)

פנטומימה בין הורים וילדים

פנטומימה היא אמצעי פשוט עבור הבעת רגשות כגון כעס, עצב, שמחה או הפתעה. בבית אפשר להפוך את זה למשחק. מה נאכל לארוחת הערב? הילדים מציגים את הרעיון ואני מנחש מה הם מתכוונים. הם מרוצים שיש להם קהל ואנחנו מרוצים שאנחנו מצליחים להבין אותם. מבינים זה את זה ללא הצורך בדיבור.

כשהילד חוזר הביתה כועס או מתוסכל, ומתקשה להסביר מה קרה, אפשר לחזור למשחק המוכר, ולבקש שיציג בפנטומימה את מה שהוא מרגיש. ברגע שנוציא מהמשוואה את הצורך לדבר או לכתוב או להתאמץ להבין, נצליח למקד את ההקשבה אל מה שהילד מראה לנו. בהחלט אפשר להוסיף למשחק הפנטומימה שאלות מצד הצופה: "אתה מתכוון לכעס?", ואפילו שאלות מצד המציג: "איך אפשר להציג בפנטומימה שאני רעב?". בדרך זו הילדים לומדים לחשוב על מחשבות, דעות, רגשות ותחושות.

פנטומימה יכולה לעזור גם במקרים בהם יש לנו את המילים, אבל אנחנו מתביישים או חוששים לפגוע בזולת. לפנטומימה יש ממד של צחוק ושעשוע, ולכן היא עוזרת להמחיש מצבים רגשיים קשים. למען האמת – זאת שיטה שמתאימה גם בין מבוגרים, שלא תמיד מוצאים את המילים הנכונות.

(2017) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


התחלה חדשה לאמא שקצת שכחה את עצמה

מאז שהקמנו משפחה לקחתי בחשבון את המחויבות שלי כאמא. בגיל ארבעים הסתכלתי על עצמי: אמא גאה שקצת שכחה את עצמה. מאז כל יום עבורי הוא התחלה חדשה

0 (1412)

איך למצוא "זמן ביחד" עם הילדים?

ביומיום אנחנו עמוסים ורוצים "לתקתק" את המשימות . באימון זה נתרגל איך אפשר לעשות חלק מהמשימות ביחד עם הילדים, ולהפוך אותן לפעילות משותפת.

3 (2590)

שחרור של יום חדש

בתה הגדולה של דלית עזבה את הקן ויצאה לדרך חדשה. איך היא תתמודד עם הפחדים וההרפתקאות? ואיך אמא שלה תתמודד?

0 (2238)