הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
הסתכלות אנתרופוסופית על מחלות חום
בעוד שבגישה הרפואית הקונבנציונלית מחלות חום פירושן מאבק בלתי נלאה, הרפואה האנתרופוסופית מציעה הסתכלות מקבלת, מעודדת ואף מרוצה מהיום שאחרי מחלות חום
21/08/2016
רופא ילדים

הרפואה האנתרופוסופית, שהתפתחה מאותו מקום ממנו צמח גם החינוך האנתרופוסופי, היא בעלת הסתכלות שונה מהמקובל בעולמנו על בריאות הילד והתייחסות למחלתו. בעוד שבגישה המקובלת חום הוא אויב שצריך לנצח בכל מחיר, הרפואה האנתרופוסופית מקבלת ואף מעודדת חום.

.

מחלות חום עוזרות בהתפתחות ילדינו 

עבודות שונות מראות כי הורדת חום יכולה להאריך את משך המחלה, ושחום הוא גורם חשוב בתפקוד המערכת החיסונית שלנו. בנושא זה נראה, כי הגישה האנתרופוסופית מתחברת לעובדות הללו בדרך מעט שונה.

לאותם הורים שיכולים להכיל את מחלת החום, והחום לא גורם אצלם לחרדה או דאגה רבה, הרפואה האנתרופוסופית מציעה הסתכלות והתמודדות מעט שונים. המחלה באופן כללי, בראייה האנתרופוסופית הינה תהליך רצוי בהתפתחות ילדינו. לכל מחלה יש סיבה, ומחלות החום בילדות עוזרות בהתפתחות של ילדינו.

בהסתכלות הזו, החום הוא ביטוי של ה"אני" וכל מחלת חום עוזרת בהתגשמותו. הורים רבים יכולים לדווח על התקדמות התפתחותית בילדיהם לאחר מחלת חום. ישנן עדויות כי קשיים אותם חוו ילדים כגון קשיי הסתגלות וקשיים רגשיים באו על פתרונם לאחר מחלת חום. זו הסיבה שבראייה הזו לא ממהרים להוריד את החום. החום הוא לא האויב, אלא בדיוק להפך. החום הוא אמצעי אותו מייצר הגוף שלנו, למען התפתחותנו.

מחלות חום (צילום: flickr matteo bagnoll cc by2)
מחלות חום -מנוחה ויצירת סביבה שקטה (צילום: flickr matteo bagnoll cc by2)

.

מנוחה, סביבה שקטה ותזונה קלה

בראייה הזו שימוש בתרופות מורידות חום כמו איבופרופן או פרצטמול, לא רק חושפות אותנו לתופעות הלוואי שלהן, אלא פוגעות באותו שלב התפתחותי נחוץ. הורדת חום בצורה כזו יכולה לגרום להופעה חוזרת שוב ושוב של מחלות חום, עד שהאפקט המבוקש יושג.

מחלת החום דורשת מאיתנו ההורים טיפול בילד שכולל קודם כל מנוחה ויצירת סביבה שקטה ורגועה, על אף הקושי. בנוסף, יש להקפיד על סביבה נטולת מסכים, המהווים בהסתכלות זו גורם מתח. התזונה המומלצת במחלות חום היא תזונה ללא בשר. הבשר, במיוחד כשיש חום מקשה על עבודת מערכת העיכול, שצריכה להתמודד עם חלבונים זרים לה. ההמלצה היא לצרוך תזונה קלה, הכוללת מרק, ירקות מבושלים וכדומה – תזונה דלה בשומן וסוכר.

כאשר נראה שהחום גורם לסבל, ניתן להשתמש באמצעים עדינים יותר להקלה. ישנם אמצעים תרופתיים הניתנים עם מרשם אצל המטפלים המתאימים (1R, ABC), וישנם אמצעים שונים כמו רטייה קרה, אמבטיה פושרת ושימוש ב"גרבי לימון". אמנם הגישה הקונבנציונלית לא מחבקת שיטות אלה, אך נראה שיש לא מעט הורים וילדים שמפיקים מהן תועלת.

מהם גרבי לימון?
ממלאים קערה במים פושרים, שהחום שלהם מעט פחות מחום הילד. סוחטים לתוכה חצי לימון, טובלים גרביים של הילד ועוטפים במגבת. את הגרביים שמים על רגלי הילד, ועוטפים במגבת. לאחר 15-20 דקות אפשר לחזור על הפעולה מספר פעמים עד להקלה.
החלק הקשה בגישה הזו, יהיה לנסות ולהתעלם מהאנשים המודאגים סביבנו ממחלת החום, שימליצו לנו שוב ושוב להשתמש בתרופות המוכרות.

.

אילוסטרציה. ציור מאת נירה מתיא
אילוסטרציה. ציור מאת נירה מתיא

כמובן שמחלת חום ממושכת, חום המלווה בקשיי נשימה, הקאות חוזרות, כאבים עזים, פריחה מפושטת מצריכים הערכה רפואית.
נחישות, טיפול זהיר ושימוש באמצעים שציינתי יעבירו את המחלה בצורה נכונה וטובה יותר. כך תוכלו לראות שישנן גישות אחרות לבריאות ילדנו.

הרפואה האנתרופוסופית מציעה הסתכלות רחבה ושונה על מגוון בעיות רפואיות. מידע נוסף ניתן לקרוא:
כאן קישור למספר מאמרים בעברית, וכאן באנגלית.
בהצלחה.

(1878) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


סליחה

"בעיקר למדתי, שאם יש לי צורך לבקש סליחה, סליחה אמיתית, כזו שבאה מהלב. לא לחכות גם אם זה מצריך להפסיק הכל ולשקר לשומר ולמזכירה בבית הספר"

0 (1429)

הזדקפות התינוק - המימד הרוחני הבסיסי בהתפתחות

הזדקפות התינוק היא הקצה הנגלה של תהליך התפתחות עצום ונסתר. ההורים נקראים לתמוך - להושיט יד כאשר הכוח הזה מתגלה, אך לא להאיץ או לזרז את התגלותו

0 (1529)

לדבר מהלב - איך זה שהבנים שלך מספרים לך דברים?

מה הסוד שהבנים שלך מדברים איתך, ויותר משתי מילים? אין סוד. זה טמון בהבנה, שאם אנחנו רוצים שהם ישתפו אותנו חובה עלינו לשתף. יתרה מזאת, עלינו להיות שותפים לשיחה

0 (1368)