מאת רן ישפה:
"גם לרגע חולף עבר מפואר"
(ויסלבה שימבורסקה)
תלמיד נכנס לכיתה באיחור. המורה כועסת עליו ב"ידיעה" ששוב ייתן תירוץ "לא מתקבל על הדעת"!
הוא מתיישב ברעש גדול וזורק את התיק.
היא צועקת עליו.
הוא מתנצל.
היא חוזרת ללמד.
היא שוב צועקת ומזהירה שזו פעם אחרונה!
הוא שוב מתנצל.
היא מסתובבת אל הלוח וכותבת חומר לימודי.
הוא מוציא מצית ושורף קצה של הדף.
היא מסתובבת וצועקת: "מה קרה לך?? השתגעת?? צא מייד החוצה! אני לא רוצה לראות אותך יותר, עוף מכאן!"
הוא מאיים עליה שהוא לא יחזור לשיעורים שלה כי היא עסוקה רק בעצמה.
היא ממשיכה לצעוק – "אני באמת לא חושבת שיש לך לאן לחזור!"
עכשיו תריצו אחורה ותראו מה קרה לתלמיד ערב לפני, בבית:
(סצנה מתוך סרט שיצרו תלמידי "תקשורת מקדמת"):
התנהגות אנטי חברתית ומקורה
*"מהו ילד נורמלי? האם הוא רק אוכל, גדל ומחייך במתיקות?
לא, לא כזה הוא הילד הנורמלי!
ילד נורמלי, אם הוא בוטח באימו ובאביו, משחרר את כל המעצורים. עם הזמן הוא מנסה את כוחו בלשבש, להרוס, להפחיד, להתיש ולתחבל תחבולות…
אם הבית מסוגל לעמוד בכל מה שהילד עושה כדי לשבש את התנהלותו, יתיישב זה ויתחיל לשחק.
ומה קורה כאשר ההורים אינם עומדים במבחן?
הילד שביתו נכשל יחפש את ארבעת הקירות מחוץ לביתו… הוא רק מרחיק מעט יותר בשדה החיפוש, ובמקום אל משפחתו פונה אל החברה או אל בית הספר לקבלת היציבות הדרושה לו". (מתוך: ד.ויניקוט, "עצמי אמיתי עצמי כוזב")
בהתנהגות "אנטי-חברתית" מזהה ויניקוט זעקה לא-מודעת לתיקון ולפיצוי. זוהי קריאה להתחלה חדשה, וטמונות בה תקווה וכמיהה לשחזור של העבר לצורך תיקונו. לכן, אם אנו המורים נבין זאת כהזדמנות נדירה, נחווה בעצמנו מעבר מן היאוש לתקווה.
כאשר אנו נכנסים לכיתה "ללמד", חשוב שנזכור – כל מפגש של תלמיד (ושל כולנו בעצם) עם אדם סמכותי פותח עולם מלא ונסתר השייך לעבר או להווה שלו. הקול שלנו, האינטונציה, הריח, שפת הגוף, הצעקה – יכולים להציף משהו מעולמו הפרטי. לכן, לפני התגובה שלנו – חשוב לשהות ולזכור את חלקנו המשמעותי במפגש.
אז איך עושים את זה?
בתכנית "תקשורת מקדמת", המשתתפים מפיקים "סיפורי וידיאו" עכשוויים מתוך חייהם, במטרה להתבונן בעצמם, בבחירות ובמציאות שלהם. בעקבות הסצנות שהם מייצרים, מקיימים דיאלוג עם המנחה המיומן וחושבים על אלטרנטיבות נוספות להתמודדות ולצלמן. ההתנסות בצילום החלופות והדיון עליהן, מאפשרים לגלות את יכולות הבחירה וההזדמנויות להתפתחות.
למשל – מה היית עושה אחרת במקום להתפרץ על התלמיד?
עכשיו תריצו שוב אחורה ותראו את האלטרנטיבה שבחרו התלמידים
(סצנה מתוך סרט שיצרו תלמידי "תקשורת מקדמת"):
לחצו כאן לקרוא מאמר אקדמי על תקשורת מקדמת, מתוך כתב העת "מניתוק לשילוב", האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך