הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
חמישה צעדים לחיזוק הקשר עם בתך
איך לחזק את היחסים שלך עם ביתך?

נכון, הקשר עם הבת שלך זה לא מה שהיה פעם. כשהיא הייתה קטנה ביליתן יחד הרבה יותר. היית משחקת איתה, היא הייתה מתרפקת בזרועותייך ומביטה בך במבט שכולו אהבה והערצה. הייתן יכולות לצחוק יחד בהבנה ששמורה רק למי שמרגיש קירבה גדולה. אבל השנים חלפו ודברים השתנו. היא מחפשת את המקום שלה בעולם. אולי מתרחקת ממך. לעיתים נתקפת זעם. איך תוכלי לקרב אותה אליך בחזרה ולשמר את החום והאהבה? לפנייך חמישה צעדים לחיזוק הקשר עם בתך.
25/05/2016

 

זה לא קל לשמור על קשר קרוב עם הבת שלך הנמצאת בגיל ההתבגרות, אבל זה בהחלט אפשרי. מאוד חשוב לזכור -ז ה אולי נראה שהיא לא זקוקה לך יותר כי היא כל כך גדולה, עסוקה ועצמאית. העצמאות שלה אכן הולכת ומתפתחת. אט-אט ובהדרגה היא כובשת עוד ועוד תחומים שבהם היא מסתדרת ממש מצוין בכוחות עצמה, אבל אל תתני למפגן העצמאות הזה לבלבל אותך! היא זקוקה לך עכשיו יותר מתמיד. היא נמצאת בתקופה שבה הכל משתנה בו-זמנית, חיצונית ופנימית, נפשית וגופנית. לעיתים קרובות היא חווה אי וודאות ובלבול וכדי לעבור את התקופה הזאת ולצאת ממנה מחוזקת היא צריכה אותך. את אמא שלה. את העוגן שלה בים הסוער. היא זקוקה לתמיכה שלך, להקשבה שלך, לקבלה שלך ולהכלה שלך ומעל לכל דבר אחר: לאהבה שלך.

דברים לעשות עם בת מתבגרת (צילום מאתר pixabay)
דברים לעשות עם בת מתבגרת (צילום מאתר pixabay)

הנה חמישה צעדים לחיזוק הקשר עם בתך:

1. 'זמן יחד' קבוע בשבוע- דווקא בגלל ששתיכן כל כך עסוקות ועמוסות, הצעד הראשון הוא למצוא פנאי משותף רק לשתיכן. הרעיון הוא להחליט על זמן קבוע בלוח הזמנים השבועי (כמו חוג). את יכולה להגיד לה שהיא חסרה לך ושעל אף העומס חשוב לך לפנות זמן לשתיכן. שבו יחד עם היומנים
ונסו למצוא לכן זמן כזה (כן, זה יכול להיות מאתגר, אבל אל תוותרי). סופי השבוע הם אופציה טובה "לגנוב" שעתיים מהמשפחה לצורך העניין.

2. פחות ביקורת ופחות שיפוטיות – קשה לך עם זה שאי אפשר להיכנס לחדר שלה מבלי לדרוך על כל הבגדים שזרוקים על הריצפה? את משתגעת מזה שהיא לא עוזבת את הסמארטפון לרגע? הבגדים שהיא בוחרת רחוקים מלהיות לטעמך? את מעירה לה מיליון פעם ואין שום תגובה? נכון, היא לא כליל השלמות ויכולה לפעמים להוציא אותך מהדעת, אבל ביקורת תמידית היא דבר מזיק! הביקורת שלך, אף על פי שנראה שהיא לא מתייחסת אליה בכלל, מחלחלת עמוק פנימה (זוכרת את משפטי הביקורת של אמא שלך? נכון. הם נמצאים בתוכך). ביקורת ושיפוטיות פוגעים בדימוי העצמי בכל גיל, אבל בגיל ההתבגרות, הדימוי העצמי נמצא בתהליך עיצוב ובנייה, לכן הפגיעה עלולה להיות קשה יותר. אז מה לעשות? לנסות להתמקד רק במה שממש ממש חשוב ולהניח לשאר. למצוא דרך חיובית וקונסטרוקטיבית לשיפור המצב. לדוגמא: מפריע לך שהיא לא עוזבת את הטלפון לרגע? במקום להעיר הערה כמו: "נמאס לי שכל היום את עם הטלפון! מתי תעזבי לרגע את הטלפון?!?" או אפילו לאיים: "אני אחרים לך את הטלפון אם תמשיכי ככה" שבי איתה ותסבירי לה בצורה רגועה הגיונית ומהלב מה בדיוק מפריע לך ולמה את מודאגת. הקשיבי למה שיש לה לומר לך. בקיצור, שוחחו על העניין ביחד לא בשעת כעס.

3. מחמאה אחת ביום מעלה חיוך וביטחון – יכול להיות שבתקופה האחרונה העניינים קצת סוערים ושתיכן מלאות ביקורת ומעירות זו לזו על כל הדברים המעצבנים. אבל אחרי שהבנו מהסעיף הקודם שלביקורת יש השלכות שליליות על בניית הדימוי העצמי בגיל ההתבגרות, כדאי שנדע למה יש השלכות חיוביות. מחמאות וחיזוקים מעבירים תחושה הפוכה מביקורת ושיפוטיות. הם מעבירים תחושה של נראות – רואים את הטוב שבי, מעריכים אותי, אני שווה, יש לי ערך, אני אהובה. חשוב שתמצאי לפחות דבר אחד טוב ביום בהתנהגות שלה שאת יכולה להחמיא לה עליו, אפילו משהו ממש קטן: "ראיתי שהבוקר השתדלת לעמוד בזמנים והתארגנת מהר כדי לא לאחר לבית הספר…,אהבתי את השילוב שבחרת ללבוש… ראיתי איך התאפקת לא לענות לאחיך… " בהתחלה זה עלול להרגיש לך מאולץ ומלאכותי אם אתן לא רגילות להחמיא כך, אבל אחרי זמן מה שתיווכחי בהשפעה שיש לדברייך עליה זה יהפוך לחלק מהתקשורת הרגילה שלכן. מי יודע אולי תתחילי לשמוע ממנה גם דברים טובים בין כל הררי הביקורת.

4. הראי לה שאת אוהבת אותה – את אוהבת את הבת שלך, זה ברור, אבל האם היא מרגישה את זה? כנראה שהיא יודעת שההורים שלה אוהבים אותה, אבל לדעת ולהרגיש אלו שני דברים שונים. חשוב מאוד שהיא תרגיש אהובה! יש דרכים רבות ומגוונות להראות חום ואהבה. אפשר להגיד זאת במלים, להביע באמצעות מגע וחיבוקים ואפשר גם במעשים – להכין לה את המאכל שהיא אוהבת במיוחד, לקנות לה משהו קטן המעיד על תשומת לב, לסמס לה במהלך היום משהו שיראה שחשבת עליה כך פתאום .אין סוף לדרכים שאפשר להראות אהבה ואת תמצאי את הדרך שהכי מתאימה לשתיכן.

5. התענייני בעולם שלה – אם את רוצה להתקרב אל הבת שלך כדאי שתתחילי מלהכיר אותה טוב יותר. הבת שלך נמצאת בגיל של גיבוש הזהות שלה. היא מתעניינת בעולם שסביבה ומחפשת דרכים להגדיר את עצמה דרכו. היא מפתחת תחומי עניין ספציפיים, טעם ייחודי במוזיקה, טעם באוכל, דעות על נושאים שונים וכדומה. התענייני בעולם החדש שלה ובדעות שלה, הקשיבי לה.

להתקרב אי אפשר בבת אחת. זה תהליך שדורש הרבה סבלנות, אורך רוח והרבה מאוד רצון.  אבל בעזרת חמישה צעדים לחיזוק הקשר עם בתך תצליחי לאט לאט להתקרב. לפעמים תרגישי שאתן הולכות  צעד קדימה ושניים אחורה וזה יכול להיות מתסכל, אבל אל ייאוש זה שווה את כל המאמץ! כשהיא תבוא פתאום ותשתף אותך במשהו מאוד אישי, כשתבקש את עצתך או פתאום תגיד לך: "אימווש אני אוהבת אותך" תדעי שאת ממש בכיוון הנכון. וכן, עוד רבה היא הדרך.

(3011) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


חיסונים כן או לא? חשוב שהתשובה תתבסס על עובדות

בתור מי שרואה עצמו אחראי לשלומם של אלפי ילדים מדי יום, אני מוצא את זה מסוכן לא להיעזר ולהשתמש ברפואה שהקדמה הביאה איתה, לרבות חיסונים

22 (1181)

גם וגם: הורות וחופש למימוש עצמי

הורים רבים מתלבטים בין רצונם למימוש עצמי לבין חובותיהם כהורים. עומדים לרשותנו כוחות רבים שיאפשרו לנו לרתום את הקונפליקט ככוח מניע ומועיל בחיבור העמוק לילדים

0 (1214)

חופש (או חופשה?) בחינוך הביתי

כן, אנחנו תמיד בחופש. חינוך ביתי זו בחירה מלאה וטובה שלי, שבאה מאיכות נוכחת של חופש. כי יש לנו גם זכות, גם יכולת וגם כובד אחריות לבחור עבורנו ועבור ילדינו

0 (1628)