הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
אל תמהרו "לסדר" את התינוק – הוא צריך להתנסות, ללמוד ולחוות הצלחה
גם אם נראה שהכי נכון זה להתערב, לעזור לתינוק להתהפך או לסדר את מצבו, הרי לטווח הרחוק זה רק מעכב את התפתחותו. אם יש הכרח לעזור, העזרה צריכה להדגים לתינוק את דרך הביצוע של הפעולה, ולא לפתור עבורו את הקושי
26/07/2016

כאשר תינוק מתהפך מהגב לבטן, לעתים היד נשארת כלואה מתחת לבית החזה. מה עושים רוב ההורים??? מיד מחלצים את היד, מתערבים, מגוננים, ומונעים מהתינוק להתנסות ולחוות הצלחה.

לא לחסוך לתינוק מאמץ או למידה

חשוב שההורה יאפשר לתינוק לבדוק האם הוא מסוגל להוציא את היד לבדו, ולא ימנע ממנו לתרגל תנועתיות חשובה כגון העברת משקל, קיפול הרגל, דחיפת כף הרגל והתמודדות בכלל. במידה והתינוק לא מצליח לשחרר את היד בעצמו, ומתחיל להראות סימנים של חוסר נוחות, מומלץ להראות לו את הדרך, כפי שהוא אמור לעשות, שזה בעצם "דרך למידה":

לקפל את הברך לכיוון הבטן – אם זו יד ימין אז מכופפים את ברך ימין וליהפך; הברך גורמת לבטן להתרומם; והתינוק מוציא את היד הכלואה בעצמו. לאחר מספר פעמים, הוא ילמד לעשות זאת לבדו, ללא עזרה.

כאשר תינוק נולד, הוא לא מודע לגופו וליכולות שלו, והוא נמצא במהלך של ניסוי וטעייה. לכל תינוק קצב התפתחות משלו, ולכן מומלץ שלא לזרז את התינוק בשלבי התפתחותו. חשוב לוודא שהוא מיישם את שלבי ההתנסות בדרך הנכונה, האיכותית והמאורגנת, ואינו מדלג על שלבים בדרך. כך הוא יתפתח מבחינה תנועתית וחושית בצורה המלאה.

לעזור לתינוק להתהפך? תנו לו להתאמץ, ללמוד ולחוות הצלחה (צילום: flickr, mandle, cc by nd2)
לעזור לתינוק להתהפך? תנו לו להתאמץ, ללמוד ולחוות הצלחה (צילום: flickr, mandle, cc by nd2)

.

כדאי לתרגל עם התינוק תרגילים כדרך למידה, ולא לעשות עבורו את השלב ההתפתחותי, אחרת הוא לא ילמד לעשות זאת בעצמו. כאשר הורים "מתערבים" או "מסדרים" את התינוק, הם בעצם מונעים ממנו את הלמידה וההתנסות שהיא כה חשובה.

הגישה הזו טובה להורים ולתינוק גם יחד. הגישה מלמדת את ההורים, שניתן לסמוך על התינוק, כבר מגיל ינקות. לתינוק היא מאפשרת עצמאות ותחושה שההורה מאמין בו וביכולות שלו להצליח. אין ספק שתהיה לזה השפעה חיובית על התינוק ועל הקשר עם ההורים, גם בהמשך חייו.

.

דוגמאות נוספות לעזרים שחוסכים מהתינוק למידה 

הנה כמה דוגמאות נוספות, אמנם בגיל מעט מאוחר יותר, שבהם אנחנו משתמשים באביזרים. על פניו נראה לנו ההורים שהעזרים טובים ותורמים לילדינו, אולם בעצם הם רק מעכבים ומשבשים את ההתפתחות העצמאית של התינוקות:

1. כיסא אמבטיה, שאמור להגן על התינוק מפני החלקה ולהעניק לו תחושת ביטחון באמבטיה, בפועל מונע ממנו לפתח את מערכת שיווי המשקל, וללמוד להתמודד עם המצב הזה. אני ממליצה למלא מעט מים באמבטיה, ואפשר גם בלי מים בכלל, ולהושיב את התינוק (כמובן רק מהשלב שהוא מתיישב לבדו, ובהשגחה מלאה), והאמבטיה תהפוך לחווייתית ומלמדת עבורו.

2. גלגלי עזר מונעים מהילד לפתח את מערכת שיווי המשקל ומלמדים אותו להיות תלוי באביזר חיצוני במקום לסמוך על עצמו. אני ממליצה על אופנים בלי גלגלי עזר ובלי פדלים. כך ילמד הילד כבר מגיל צעיר לרכוב באופן עצמאי.

3. סיר או ישבנון יוצרים תלות של הילד בהגנה שהוא לא צריך, ולכן אני ממליצה להושיב ישר על האסלה. מכירים את המצב שהילד צריך לשירותים ואתם במסעדה או בבית זר שאין ישבנון? ואז מה עושים? גמילה היא תהליך לא פשוט, ולכן עדיף להקל ולא להוסיף קושי.

לסיכום, חשוב שאתם כהורים תהיו מודעים לחשיבות של השלבים בהתפתחות מוטורית ופיזיולוגית מאורגנת. חשוב שתאפשרו לתינוק לגלות, לנסות ולחוות שלב אחר שלב. אמנם לרגע אחד נראה שהכי נכון זה להתערב, לעזור לתינוק ולסדר את מצבו, אולם לטווח הרחוק זה רק מעכב, ומעצים את הקושי. אמנם ישנם מצבים שבהם התינוק זקוק לעזרה, אלא שזאת צריכה להיות עזרה בדרך למידה. עזרה שמדגימה לתינוק את דרך הביצוע של הפעולה, ולא פותרת עבורו את הקושי. כלומר, להראות לתינוק את הדרך של אותו שלב, כפי שהוא אמור ליישם אותו.

(2338) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


חופים מומלצים עם ילדים- המלצה לימים החמים

מאת חן קרופניק: מחפשים מה לעשות עם הילדים בימי הקיץ החמים? ריכזתי עבורכם חופים מומלצים עם ילדים, המלצה לימים החמים, מוגדרים על פי קריטריונים – לנוחיותכם המרבית!

0 (2112)

איך לעמוד על דעות ועמדות בלי להגיע ל"פיצוץ"?

יש מצבים בהם קשה לדבר עם הילדים, כי אנחנו חוששים שהשיחה תהפוך לריב. באימון זה נתרגל כיצד לדבר ולקיים שיחות עימות למרות החשש והקושי.

0 (2318)

איך לבקש מהילדים לכבות את המחשב, ושזה גם יקרה?

אימון בנחישות יסייע להציג את הבקשות שלנו מהילדים, במצבים של חוסר הסכמה. נחישות נדרשת כשקשה, והיא מאפשרת לילדים להפנים חוקים וגבולות ללא מאבקי כוח

0 (3158)