בלוג שעניינו סמכות ושעשוי לעניין הורים ולהועיל להם, צריך ראשית לכל לקבוע לעצמו את גבולות שדה הראייה שלו ואת זווית הראייה שממנה הוא משקיף על שדה זה.
השדה יכול, למשל, להיות הסמכות בבית ההורים. שדה זה רחב מאד, וכדי שהבלוג יוכל להועיל באופן ממשי ומיטבי למי שמבקש עצה בשאלות של סמכות, נדרש צמצום של היקף השדה ודיוק רב יותר בתיאורו של הבית: ביתו של ילד צעיר או של מתבגר; בית של בת או של בן; של בן יחיד או של אח בין אחים; של בן בכור או של צעיר הבנים; של בן להורים נשואים או של בן להורים גרושים; בחברה חילונית, דתית-לאומית או חרדית; בסביבה יהודית או ערבית וכדומה. זווית הראייה, לעומת זאת, יכולה להיות זו של ההורה; זו של הילד; זו של מומחה חינוכי או פסיכולוג שמייעץ להורים ומבקש להניעם לפעולה ממשית חינוכית-סמכותית עם ילדם או מול ילדם; או זו של הפילוסוף המנתח את מצב העניינים מ"למעלה", מהמקום ה"אובייקטיבי", שמוגדר היטב, ושמבקש להבהיר את העמדות השונות, להצביע על נקודות המחלוקת העיקריות ולכוון לעבר אפשרויות הפעולה הפתוחות בפני הצדדים.
השדה יכול, למשל, להיות הסמכות החינוכית בבית הספר. זו הנמצאת במשולש הגבולות של ההורים, הילדים ומורי בית הספר. גם כאן דרוש כוונון של גבולות השדה, ודיוק בשאלת אופיו של בית הספר:האם הוא בית-ספר ממלכתי רגיל, ממלכתי-דתי או הוא שהוא משתייך לחינוך "מוכר שאינו רשמי" (שכולל מוסדות חרדיים, בתי ספר דמוקרטיים, חינוך ולדורף ועוד); האם הוא חינוך רגיל או חינוך מיוחד; במרכז או בפריפריה; האם בית הספר הוא יסודי, חטיבת ביניים או תיכון; עיוני או מקצועי וכדומה. זווית הראייה יכולה לצאת מתוך כל אחד מהגבולות הנפגשים – כלומר לבחון את השאלות הסמכותיות מנקודת מבטו של המורה, ההורה או התלמיד, והיא אף יכולה להיות זווית ראייתה של הפסיכולוגיה החינוכית או של הפילוסופיה שעניינה חינוך.
אני בוחר להאיר פה בעיקר על סוגיות סמכותיות המתקיימות במשולש הגבולות הבית-ספרי, בבית-הספר התיכון הממלכתי הרגיל. מקור הבחירה הוא ביוגרפי – בעברי לימדתי, חינכתי וניהלתי בחטיבה העליונה בבית-ספר שש-שנתי. למרות צמצומו זה של השדה הסמכותי, הרי לעניינים שיידונו בו כאן ישנן לבטח משמעויות גם בשדות אחרים של הסמכות החינוכית.
נקודת המבט ממנה אצא לדרך היא זו הפילוסופית, שמנסה לעשות את הבלתי-אפשרי, ולתפוס את התמונה הסמכותית בכללותה, תוך שמירה על האינטרסים של כלל המעורבים בעניין. נדמה לי שנקודת מבט זו יכולה לסייע לכל אחת מנקודות המבט האחרות, ובפרט בגלל שהיא תשקף למעורבים את נקודות המבט האחרות היא עשויה להנמיך את הלהבה המתלווה פעמים רבות לעימותים בסוגיות הסמכות החינוכית.
בחרתי דווקא בזווית ראייה זו משום שפילוסופיה של החינוך היא תחום העניין ותחום העיסוק שלי. אולם הדברים שייכתבו ברשומות (פוסטים) שיופיעו כאן אינם מבטאים את "עמדת הפילוסופיה של החינוך", שכן לא מצויה עמדה שכזו. הם מייצגים את עמדתי האישית בלבד, שתנסה לבסס עצמה תוך הישענות על עוגנים פילוסופיים וגם אחרים.אין זה בלוג אקדמי: אין הוא מנוסח בסגנון ובשפה אקדמיים; אין הוא מחויב להצבעה מדויקת ומסודרת על מקורות רעיונותיו; הוא מרשה לעצמו לדלג בין נושאים; הוא אינו מתחייב לקיומו של קו רציף ועקיב בין הרשומות השונות; פעמים רבות הוא שואל שאלות חדשות במקום להשיב תשובות על שאלות ישנות; והוא מזמין קריאה ביקורתית, שאינה מקבלת כמובן מאליו את שנכתב בו.