הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
תקשורת מגיל לידה – למה זה כל כך חשוב?
מלבד מזון ושינה, התינוק הרך זקוק לנוכחות, מגע ומענה לצרכים פיזיים ורגשיים. התמקדו בפיתוח תקשורת מגיל לידה במקום לתקן אותה מאוחר יותר. כך תייצרו קשר טוב עם ילדכם ותַבְנו בו מערכת התקשרות בטוחה
31/10/2016

ודאי שמעתם את האמירה: "מה הוא מבין… הוא רק תינוק". ומה אתם מרגישים לגבי זה?
מסתבר שהתינוקות דווקא מבינים הרבה מאוד. מגיל הלידה ועד לגיל שלוש מוחו של אדם מתפתח עד לרמה של 90% ! על כן, הרבה ממה שיקרה או יאמר סביבו, ייספג ויוטמע אצל אותו התינוק. בנוסף, ולא פחות חשוב – תהייה לכך השפעה מכרעת על עיצוב אישיותו כאדם בוגר.

אם נחזור רגע לשנות החמישים של המאה הקודמת, נראה שכבר אז התגלו ממצאים חשובים בכל הנוגע להתפתחות ילדים ועיצוב אישיותם. גו'ן בולבי, פסיכיאטר ילדים ופסיכואנליטיקאי בריטי, אבי תיאורית ההתקשרות בפסיכולוגיה התפתחותית, גילה במספר מחקרים קשר בין תקופת הינקות לבין השפעתה על האדם הבוגר. התאוריה נחשבת לאחת התיאוריות המובילות עד היום בכל הנוגע להבנת התפתחותם הנפשית של תינוקות וילדים.

תקשורת מגיל לידה (צילום: flickr-sal-cc-nd2)
תקשורת מגיל לידה (צילום: flickr-sal-cc-nd2)

.
תקשורת מגיל לידה
מגע, תקשורת, תשומת לב, נוכחות הורית ומענה לצרכים פיזיים ורגשיים הינם הדברים החשובים ביותר שנוכל כהורים לתת לילדנו. זאת, על מנת לצייד אותם בכלים שיעזרו להם להפוך למבוגר מתפקד; מבוגר בעל הערכה עצמית טובה וביטחון עצמי מספק, המסוגל לפעול במגוון מצבים תוך כדי לקיחת אחריות. מבוגר אשר מצליח לקיים ולתחזק מערכות יחסים ארוכות, בעל כישורים חברתיים, פתיחות רגשית, יכולת לבקש עזרה והבעת אמפתיה. תכונות אלו ועוד יכולות להיות בולטות יותר או פחות אצל אדם מסוים בעקבות אופן התנהלותן של השנים הראשונות לחייו.

אז מה עושים?
דברו אל תינוקכם כבר מההתחלה, חייכו אליו וחבקו אותו. נסו להתבונן בו ללא פרשנות, מבלי להיצמד לשעון או לתבניות. פשוט תהיו שם ותנסו לתת מענה אמיתי לצרכים שתרגישו בעצמכם, שהתינוק מנסה לספר לכם אודותם. אם תינוק נראה לכם רעב, אז הוא כנראה רעב, גם אם אכל רק לפני שעה. יש בשנה הראשונה לחיי התינוק כל כך הרבה קפיצות גדילה והתפתחות, כך שאין לדעת איך הגוף יפרש זאת ואיך יאותת. כך גם בכל הקשור לשינה. המון אנרגיה נדרשת בכדי לגדול.
יהיו וודאי מקרים בהם יהיה זקוק רק לחיבוק שלכם, כי הרגיש פחות טוב היום, אולי התגעגע או ראה משהו בגן שהטריד אותו וחשובה לו נוכחות ההורה לכמה רגעים לפני השינה.

כשתינוק מרגיש שמבינים אותו, הוא מרגיש בנוח יותר להביע את עצמו. הוא מרגיש את נוכחותו בעולם, מרגיש שהוא רצוי, שהוא כאן, שהוא קיים ושזה בסדר לבקש עזרה, כי יש מי שמקשיב.
כילד, ספרו לו על הצלחותיו וחזקו את המקומות בהם מאוד הצליח. תנו לו תחושה שאתם סומכים עליו, עוד בטרם הוכיח את עצמו. שתפו אותו ברגשותיכם ואפילו שתפו אותו איך עבר עליכם היום שלכם, כך הוא ילמד לעשות בדיוק אותו הדבר.

התמקדו בפיתוח תקשורת מגיל לידה, במקום לנסות לתקן אותה מאוחר יותר. באופן זה תבססו קשר בריא עם ילדכם כבר מההתחלה ותַבְנו בו מערכת התקשרות בטוחה. כזו שתבסס את מודל העבודה הפנימי שלו כאדם בוגר. בנוסף לכך, ביסוס כזה יקל עליכם לאורך כל החיים מול ילדכם. בכל צומת שהיא ואף במפגש עם גיל ההתבגרות, שבו קשה עוד יותר לשמור על שקיפות ותקשורת עם ילדינו.

(1427) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


בדידות עם ילד ראשון במדינה זרה - חמש עצות להתמודדות

בדידות היא הקושי הגדול ברילוקיישן, אבל אפשר להזמין את ההורים, להצטרף לקבוצות תמיכה או חוגים, להתקשר למשפחה ולחברים, ובעיקר - לזכור להקדיש זמן לעצמך ולזוגיות

0 (1582)

בואו נדבר על שיחה

שואלים את הילד איך היה לו היום והוא עונה לכם בלקוניות "כיף"? אם תשקיעו בפיתוח הרגלי שיחה, תחזקו את הקשר ביניכם ותעזרו גם לו לדבר את הרגשות שלו ולהתפתח.

0 (2187)

איך אפשר לצעוק פחות?

איפוק מבטא שליטה עצמית. כדי לחזק את השליטה בתגובות שלנו, אימון באיפוק מציע שני כלים: הראשון מתייחס לאופן שבו אנחנו מפרשים את מה שקורה. השני מתייחס למידה שבה אנחנו ערים ומודעים להתנהגות שלנו ולהשלכות שלה

0 (3231)