הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
אם תאכל יבוא שועל ! פתרון יצירתי לילדים לא אכלנים
ילדיי לא היו אכלנים גדולים למרות כל ניסיונותיי. הפתרון היצירתי עלה כאשר צפינו מדי ערב במשפחת שועלים שחיו בחולות לידנו. אם תאכלו, אמרתי להם, השועלים יבואו
19/10/2016
מנהלת מרפאת החיות בספארי ברמת גן

ילדיי, מאיה עמית ושחר, לא היו אף פעם אכלנים גדולים. לפחות עד גיל ההתבגרות. שלושתם היו באמת ילדים רזים, והייתה לי תמיד הרגשה שהם אוכלים רק מה שצריך ולא ביס יותר. אודה על האמת – ניסיתי את כוחי בכל מיני שיטות משיטות שונות, שלא לדבר על הסבתות שעמלו קשה ובדו מליבן הרבה סיפורים כדי שהקטנים יאכלו, ויעלו במשקל… לפחות כמו הילדה של השכנה…

בחיפוש אחר מזון בריא
בעיניי, מה שבאמת היה חשוב הוא לא הכמות אלא האיכות. כמויות גדולות הם ממילא לא אכלו, אז לפחות שיאכלו מזון בריאות. לא תמיד זה היה קל, במיוחד לגבי ירקות. מלפפון וחסה ישבו במקרר ולא נאכלו על ידי הילדים. עגבנייה וגזר הם אהבו טיפה יותר.

רציתי מאד להנחיל לילדיי הרגלי אכילה בריאים ונכונים, ולשם כך קראתי מאמרים בנושא. למשל, למדתי שארוחה מאוזנת לילדים מורכבת מ- 50% ירקות, ו-50% כל שאר המרכיבים. קראתי גם שכדאי שחוויית האכילה תהיה חיובית; לא להשתמש באוכל בתור פרס או עונש; לא להתחנן, לא להילחץ ולא להתאכזב אם הילד מסרב לאכול; לא לנהל מלחמות סביב האוכל; וגם לא להכריח את הילד לאכול, אלא לחפש פתרון יצירתי.

משפחת שועלים (צילום: flickr-jeppestown-cc-sa2)
משפחת שועלים (צילום: flickr-jeppestown-cc-sa2)

.
הפתרון היצירתי שלי
את הפתרון היצירתי שלי מצאתי כאשר יצאנו בערב לשטח, לצפות על שועלים. לפני כמה וכמה שנים, כאשר מאיה, עמית ושחר היו ילדים צעירים, נהגנו כמעט מדי ערב לצאת מהבית אל החולות שלידינו. עקבנו באופן רציף אחר משפחת השועלים שגרה שם. היינו עולים על גבעה קטנה החולשת על הנוף החולי השטוח שמתחתינו, וכך יכולנו לעקוב ולראות את כל חיי משפחת השועלים.

מדובר בזכר ונקבה שחיו בטריטוריות סמוכות, ובכל שנה היו גם מקימים משפחה חדשה. ידענו בכל שנה היכן בדיוק השועלה בנתה מחילה בשביל הגורים. הכרנו כל צמח ועץ בשטח הנתון, ובמיוחד אהבנו לטפס על העץ שעמד בראש הגבעה, כדי לתצפת עוד יותר רחוק. וכך, בשעות שבילינו שם, ואכלנו את ארוחת הערב בשטח, עלה לי הרעיון שזו ההזדמנות שלי להאכיל את ילדיי בירקות בריאים ועסיסיים, כי – "מי שלא יאכל לא יראה שועל" !
או בנימה חיובית – "מי שיאכל יראה שועל" !

הם היו כל כך נרגשים ועסוקים בצפייה ובמעקב אחר השועלים, שממש לא היה אכפת להם מה הם אוכלים. העיקר שלא יפספסו שום דבר מההתרחשות בחולות. וכך, לפני כל יציאה מהבית, הייתי מכינה ארוחת ערב מזינה ביותר, אורזת בקופסאות בצורה מסודרת: מלפפונים ועגבניות, תירס ואפונה, פלפל וגמבה, ועוד מטעמים מהצומח.

האמת היא שגם אני הרווחתי ואכלתי יחד עם הילדים את ארוחת הבריאות הזאת, בכל פעם שיצאנו לחולות. ואני אפילו לא התלוננתי …

שועל במישור החוף שכבר אינו טבע. שימו לב לעקבות הטרקטורים - הקוליסים (צילום: עינת מטלון)
שועל במישור החוף שכבר אינו טבע. שימו לב לעקבות הטרקטורים – הקוליסים (צילום: עינת מטלון)

.
החולות שאינם
היום, לצערנו הגדול, השטח הפתוח והנדיר הזה כבר נעלם מנוף ארצנו. בישראל קצב הפיתוח הוא מהגבוהים בעולם. שטחים טבעיים שגודלם 400 דונם ומטה נוטים להיות חשופים לקטסטרופות, להכחדת מינים, ולהשפעות אדם שליליות.

הקירבה של החולות לאזורי המגורים של האדם, יוצרת סכנת טריפה של המכרסמים והזוחלים על ידי חתולי רחוב הנפוצים באזורי מגורים. כמו כן, יש זיהום אור חזק מבנייני המגורים הבנויים בשולי הפארק, אור שפוגע בבעלי החיים הפעילים בלילה.

שטחי החולות הנמצאים כיום בארץ הם משאב טבע נדיר ברמה ארצית, ובעל חשיבות רבה ברמה המקומית. שטחים פתוחים אלו משמשים בית גידול לבעלי חיים, ולנו הם משמשים למטרות טיול, בילוי, פנאי ונופש בחיק הטבע.

(1480) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


העצמה נשית לגיל הרך

מאת מיכל כרמל: הילדים שלנו מקבלים מסרים לגבי תפקיד הנשים והגברים בחברה. כדי לרענן זאת ולטפח העצמה נשית, אפשר לתת לילדים לביים עלילה שהיא חופשית מתפיסות קודמות.

0 (2437)

אם מתבגרים, לא שותים?

שלושה דברים שהורים יכולים לעשות בקשר לשתיית אלכוהול. במקום לחשוב במושגים של שליטה, עלינו לצמצם התנהגות סיכונית, ולהבטיח שהם יודעים שאנחנו כאן גם כשהם נופלים

0 (2065)

"ללא מוזיקה, החיים היו שגיאה" (ניטשה)

שיעורי מוזיקה הם בועה קסומה של עולמות תוכן רבים ומגוונים, החוברים להם יחדיו. בשיעור אחד הילדים לומדים על רגשות, היסטוריה, קבלת השונה ועוד ועוד. ליבי עזריהו מסבירה למה חשוב להתעקש עליהם במערכת החינוך

0 (3282)