הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
הזדמנות לתיקון העבר – לקרוא נכון התנהגות אנטי חברתית
התנהגות אנטי חברתית יכולה להיות קריאה להתחלה חדשה, הזדמנות לתיקון משהו שקרה בעבר. תגובת ההורים או המורים יכולה לסמן יציאה מיאוש לתקווה
01/01/2017

מאת רן ישפה:
"גם לרגע חולף עבר מפואר"
(ויסלבה שימבורסקה)

תלמיד נכנס לכיתה באיחור. המורה כועסת עליו ב"ידיעה" ששוב ייתן תירוץ "לא מתקבל על הדעת"!
הוא מתיישב ברעש גדול וזורק את התיק.
היא צועקת עליו.
הוא מתנצל.
היא חוזרת ללמד.
היא שוב צועקת ומזהירה שזו פעם אחרונה!
הוא שוב מתנצל.
היא מסתובבת אל הלוח וכותבת חומר לימודי.
הוא מוציא מצית ושורף קצה של הדף.
היא מסתובבת וצועקת: "מה קרה לך?? השתגעת?? צא מייד החוצה! אני לא רוצה לראות אותך יותר, עוף מכאן!"
הוא מאיים עליה שהוא לא יחזור לשיעורים שלה כי היא עסוקה רק בעצמה.
היא ממשיכה לצעוק – "אני באמת לא חושבת שיש לך לאן לחזור!"

כיצד תגיבו להתנהגות אנטי חברתית? (צילום: flickr-mindaugas-danys-cc-by2)
כיצד תגיבו להתנהגות אנטי חברתית? (צילום: flickr-mindaugas-danys-cc-by2)

עכשיו תריצו אחורה ותראו מה קרה לתלמיד ערב לפני, בבית:
(סצנה מתוך סרט שיצרו תלמידי "תקשורת מקדמת"):

התנהגות אנטי חברתית ומקורה

*"מהו ילד נורמלי? האם הוא רק אוכל, גדל ומחייך במתיקות?
לא, לא כזה הוא הילד הנורמלי!
ילד נורמלי, אם הוא בוטח באימו ובאביו, משחרר את כל המעצורים. עם הזמן הוא מנסה את כוחו בלשבש, להרוס, להפחיד, להתיש ולתחבל תחבולות…
אם הבית מסוגל לעמוד בכל מה שהילד עושה כדי לשבש את התנהלותו, יתיישב זה ויתחיל לשחק.
ומה קורה כאשר ההורים אינם עומדים במבחן?
הילד שביתו נכשל יחפש את ארבעת הקירות מחוץ לביתו… הוא רק מרחיק מעט יותר בשדה החיפוש, ובמקום אל משפחתו פונה אל החברה או אל בית הספר לקבלת היציבות הדרושה לו". (מתוך: ד.ויניקוט, "עצמי אמיתי עצמי כוזב")

בהתנהגות "אנטי-חברתית" מזהה ויניקוט זעקה לא-מודעת לתיקון ולפיצוי. זוהי קריאה להתחלה חדשה, וטמונות בה תקווה וכמיהה לשחזור של העבר לצורך תיקונו. לכן, אם אנו המורים נבין זאת כהזדמנות נדירה, נחווה בעצמנו מעבר מן היאוש לתקווה.

כאשר אנו נכנסים לכיתה "ללמד", חשוב שנזכור – כל מפגש של תלמיד (ושל כולנו בעצם) עם אדם סמכותי פותח עולם מלא ונסתר השייך לעבר או להווה שלו. הקול שלנו, האינטונציה, הריח, שפת הגוף, הצעקה – יכולים להציף משהו מעולמו הפרטי. לכן, לפני התגובה שלנו – חשוב לשהות ולזכור את חלקנו המשמעותי במפגש.

 

אז איך עושים את זה?

בתכנית "תקשורת מקדמת", המשתתפים מפיקים "סיפורי וידיאו" עכשוויים מתוך חייהם, במטרה להתבונן בעצמם, בבחירות ובמציאות שלהם. בעקבות הסצנות שהם מייצרים, מקיימים דיאלוג עם המנחה המיומן וחושבים על אלטרנטיבות נוספות להתמודדות ולצלמן. ההתנסות בצילום החלופות והדיון עליהן, מאפשרים לגלות את יכולות הבחירה וההזדמנויות להתפתחות.

למשל – מה היית עושה אחרת במקום להתפרץ על התלמיד?
עכשיו תריצו שוב אחורה ותראו את האלטרנטיבה שבחרו התלמידים
(סצנה מתוך סרט שיצרו תלמידי "תקשורת מקדמת"):


לחצו כאן לקרוא מאמר אקדמי על תקשורת מקדמת, מתוך כתב העת "מניתוק לשילוב", האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך

(1521) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


ילדים ומסכים בזווית ראייה אנתרופוסופית

חשיפה מוגברת של ילדים למסכים גורמת לעודף פעילות עצבית חושית (קוטב עליון). החשיפה מפעילה תגובת דחק וסטרס ומדכאת אזורים מוחיים שקשורים לתהליכי למידה ורצון

0 (1804)

כך החלטתי לחנך את ילדיי בבית

ביום שחזרתי מחופשת הלידה לעבודה הבנתי שבעולם שלי לא יכול להתקיים מצב שבו אני יולדת את ילדיי, שמה אותם באיזשהו מקום, שמישהו אחר ישמור עליהם. כך עברנו אל חינוך ביתי

0 (2288)

שיעורי בית והפרעת קשב: כיצד להתמודד ולצאת בשלום

הכנת שיעורי בית מהווה אתגר ומקור לחיכוכים, במיוחד אצל ילדים עם הפרעת קשב. על ההורים להתאים את ההיקף והציפיות, ליצור שגרה, להדריך את הילדים ולשבח על הצלחות

0 (1541)