הרשמה

כבר רשומים למערכת?

התחברות

עוד לא רשומים?

שכחתי את הסיסמא

ההרשמה נקלטה בהצלחה!

מוזמנים בינתיים לקרוא את הכתבות שלנו במגזין המומחים.

לקריאה במגזין
הבית הוא בית הספר הראשון
להורים השפעה מכרעת על התפתחות ילדיהם, ומכאן חשיבות חינוך ההורים. כדי שהילדים יוכלו לנצל את הטוב שמציעים הגן וגם בית הספר, עלינו לחזק את הביטחון של ההורים בתפקידם בבית. הורימוס מנצל את תקשורת הרשת כדי להנגיש זאת להורים.
29/02/2016
דר' לחינוך מצוות הורימוס

לימודים, תוכנית לימודים והתפתחות הילד

תוכניות הלימודים הן אבן היסוד של מערכת החינוך. בתוכניות נקבע מה ילמדו הילדים, באיזה סדר ובאיזה היקף. הכשרת המורות והמורים נעשית לפי תוכניות הלימודים, וסידור מערכת השעות בבית הספר נעשה אף הוא בהתאם להיקף השעות הנדרש לכל תוכנית.

אחד העקרונות המרכזיים בהוראה הוא עקרון ההתפתחות. כלומר, שדבר חדש נלמד על בסיס מה שכבר ידוע. לכן, פיתוח של תוכנית לימודים מתחיל בהגדרה של התכנים והמיומנויות שהילדים אמורים לדעת בנקודת הפתיחה. זאת הנקודה שבה מתחיל השיעור הראשון בתוכנית, וממנו המורה מתקדמת לשיעורים הבאים.

נבחן לדוגמה את תוכנית הלימודים בחשבון. הפרק אודות חזקות נלמד רק לאחר שהתלמידים מבינים היטב את הפרק אודות כפל. זאת משום שחזקה היא פעולה מקוצרת של כפל. שתיים בחזקת שלוש הם שתיים כפול שתיים, שלוש פעמים. הפרק אודות כפל נלמד רק כשהתלמידים מבינים היטב את הפרק אודות חיבור. משום שכפל הוא פעולה מקוצרת של חיבור. שתיים כפול שלוש הם שתיים ועוד שתיים שלוש פעמים.

ומה צריך לדעת כדי לבצע פעולת חיבור כגון שתיים ועוד שלוש? את זה לא תמצאו בתוכנית הלימודים במתמטיקה של מערכת החינוך. חיבור מספרים פשוטים עד עשר, הוא פרק הלימוד הראשון בתוכנית הלימודים בחשבון. זאת משום שהתוכנית קבעה שילד בגיל חמש וחצי, בכניסתו לכיתה א', יכול לבצע את התרגיל. אמנם צריך להבין הרבה דברים לפני שמסוגלים לחבר שתיים ועוד שלוש, אבל הלמידה של זה לא מתקיימת במסגרת בית הספר, אלא בבית של ההורים.

 

דברים שילדים לומדים בבית ההורים

אז מה צריך לדעת כדי לחבר שתיים ועוד שלוש? מושגי היסוד שצריך להבין הם דבר מול שום דבר, יש מול אין, זה וגם אלה, יותר מול פחות, מעט מול הרבה, דומה מול שונה, פה לעומת שם ועוד. בנוסף צריך להבין מה זה כמות, סיפרה, מספר, תפיסת ערך, מניה (לספור), סדר המספרים, התקדמות (במספרים), מספר כולל או סכום, הפשטה מסיפרה של דבר למספר מופשט, אי תלות מספר ומיקום, הוספה וגריעה. אף אחד מהמושגים שהוזכרו אינו מובן מאליו, וללא תפיסה טובה של מהותם לא ניתן לענות על שאלה כגון: "יש לי שלושה תפוחים, אני מוסיף להם שניים, כמה יש עכשיו?"

הבית הוא בית הספר הראשון
הבית הוא בית הספר הראשון

כל המושגים שהוזכרו הם כולם מושגים של השכל (קוגניטיביים): דברים שצריכים ללמוד ולהבין בתחום המתמטי. אבל זה אינו תחום הלימודים היחיד בבית הספר. זאת ועוד, מלבד השכל הילדים חייבים להתפתח גם בתחום המוטורי: תנועה, שיווי משקל, קואורדינציה ויציבה; והם חייבים להתפתח גם בתחום הרגשי והחברתי, ובמיוחד: תפיסת גבולות הגוף והעצמי, תפיסת הערך העצמי ואמפתיה לזולת.

ללא כל אלה, יתקשה הילד לבצע את מה שבית הספר והגן מצפים ממנו לבצע, ויתקשה לנצל את השפע שהגן ובית הספר יכולים להציע לו. והיכן לומדים את כל הדברים החשובים, שבלעדיהם אין בית ספר? כמובן בבית ההורים.

 

פעם הבית אכן היה בית הספר הראשון

את כל החוכמה הזאת אנחנו יודעים כבר הרבה שנים. הראשון שעמד על כך היה המחנך הצ'כי יוהאן קומניוס, שבשנת 1632 פרסם את הספר: "בית הספר של הינקות – חיבור על חינוך הילדים במהלך השנים הראשונות". בספר, שהיה ספר ההדרכה הראשון שנכתב אי פעם להורים, ריכז קומניוס רשימה ארוכה של כלל הדברים שהורים יכולים ללמד את ילדיהם, בתחומים השונים.

כוונתי כאן להראות, שהשורשים של כל המדעים והאומנויות, ללא יוצא מהכלל, נוצרים כה מוקדם, בגיל הרך". כך כתב בהקדמה וצדק. מחקרים מדעיים שנערכו בעשרות השנים האחרונות הוכיחו ללא ספק כי השפעתם של ההורים על ילדיהם היא מכרעת. הם שמעצבים את אישיותם של התלמידים, את יכולותיהם הקוגניטיביות ואת כישוריהם החברתיים.

מערכת החינוך הראשונה בעולם נוסדה במדינה שלא קיימת כיום: חבר העמים הפולני ליטאי. בשנת 1773 הם הקימו משרד חינוך, שהגדיר מספר עקרונות לייסוד בתי ספר יסודיים. העקרון הראשון היה:

התפתחות הילד, בתחומי המחשבה וההתנהגות, תלויה בחוויות ובהתנסויות הילדות הראשונות. הבית של התלמיד הוא בית הספר הראשון.

ידעו מה שאמרו.

(איור נטע הולצר, מתוך "בית או ספר"
הבית הוא בית הספר (איור נטע הולצר, מתוך "בית או ספר")

חיזוק הביטחון של ההורים

דברים אלה לא השתנו מאז ועד היום. למעשה, עם כל מחקר ומחקר, רק מתחזקת ההבנה לגבי תפקידם המכריע של ההורים, ויש שגם יוסיפו: תפקידו השולי של מערכת החינוך. מה שהשתנה הוא בעיקר תפיסת תפקיד ההורים בעיני החברה. נתקבעה הדעה ש"לימודים" זה דבר שקורה כאשר הילדים יושבים דום בשורות וטורים, ומולם עומדת מורה ומסבירה דברים. נתקבעה גם הדעה שהגן ובית הספר יכולים לחנך עבור ההורים את הילדים.

נוצר מצב חדש שבו אנו נדרשים להחזיר להורים את הביטחון בתפקידם ובתפקודם. לא רק להדריך הורים במיומנויות כאלה ואחרות, אלא להמריץ אותם לקחת את המושכות, ולראות ברכה בחינוך הילדים.

 

הנגשת המידע להורים

ועוד שינוי אחד שהתרחש מאז ימי קומניוס, הוא ההתקדמות הטכנולוגית. כיום, יש לרשותנו ערוצי תקשורת ישירים אל ההורים, בזכות המכשירים הניידים ורשת האינטרנט. אנחנו יכולים להגיע להורים בכל רגע של פנאי שיש להם, במקום ובזמן שנוח להם.

ואלה העקרונות העומדים ביסוד הורימוס: השפעתם המכרעת של ההורים על ילדיהם; חיזוק הביטחון של ההורים; הנגשת התכנים אליהם באמצעות הרשת. הורימוס אינו מחליף הדרכת הורים בקבוצות או ייעוץ להורים במפגשים וסדנאות. הורימוס גם לא שואף שההורים יחליפו את הגן או בית הספר. הורימוס מהווה עזר נוסף להנגשת התכנים המוזכרים להורים, ומעורר אותם לצורך באופן מושכל כל עזרה נוספת שהם או ילדיהם נדרשים לה.

(2200) 0

השיתוף שלך יכול לשנות להורה אחר את היום

שתפו אותנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אמא, מה זה אורגזמה?

מה זה אורגזמה... חזרתי אחריו כדי למשוך קצת זמן. איך עונים לילד בן שבע וקצת? ומאיפה הוא, שאת לוח הכפל עוד לא יודע, שמע את המילה הזו?

0 (1845)

מסע בין חושך לאור - זוג הורים צעירים וילד על הספקטרום האוטיסטי

הילד שלכם על הספקטרום האוטיסטי, המשיך ואמר אותו רופא. ומאז כל אחד מבני המשפחה מטפס שלב בהתאם לבשלות שמאפשרת לו להרים רגל ולדרוך בשלב שאחריו. אין פה חוקים

0 (1544)

איך להקשיב לילדים?

פעמים רבות אנחנו מקשיבים לילדים שלנו תוך כדי שאנחנו עסוקים. באימון זה נתבונן על הרגלי ההקשבה שלנו ונלמד כמה חשוב להיות פנויים ולהקשיב.

0 (2820)