הספר "בית או ספר" עוסק ביחסי הכוחות שבין חינוך ההורים לחינוך הממלכתי. הספר מציג את השפעתם המכרעת של ההורים על ילדיהם, ואת חוסר הצלחתו של חינוך ממלכתי חובה לבטל את השפעתם. ההורים מרכיבים את הקומה הראשונה בהכרתם של הילדים, והחינוך הממלכתי נשען עליה.
השפעתם של ההורים על הילדים מכריעה, בין שהם רוצים או לא, יכולים או לא ומתאימים או לא. על כן אין כאן שאלה בדבר חינוך ההורים – הוא מתקיים תמיד ונותר דומיננטי מעל ומעבר לכל חינוך אחר. השאלה היחידה היא אם ההורים נוקטים יוזמה ופעולה, או שילדיהם יתחנכו מתוך אי-עשייתם ואי-נוכחותם.
+
התחומים בהם ההורים משפיעים על התפתחות ילדיהם
לא מדובר רק בהיותו של הילד 'מחונך' – נאמר: מתנהג בנימוס, מסור לחבריו, שוקד על לימודיו וכיוצא באלה – תכונות שנחשבות בעינינו כטובות. חינוך ההורים הוא המסד לתכונות הבסיסיות ביותר באישיות הילדים – תפיסתם את עצמם, את מקומם בעולם ואת מקומם של כל הדברים והאנשים שמחוצה להם. חינוך ההורים הוא גם המסד לכל לימודי ילדיהם בעתיד. בשנים הראשונות לחייהם, בהשפעת ההורים, הם ירכשו את מושגי היסוד ויפתחו את חוג המחשבות שלהם, כך שיוכלו בעתיד ללמוד ולהעניק משמעות אפילו לנושאים העיוניים והמופשטים ביותר.
המהות של תקופת הילדות היא בהתנסות. הילדים פנויים ללמוד בזכות היותם מוגנים על ידי הוריהם. הלמידה הזאת, שהיא – היא ההתפתחות בשנות החיים הראשונות, אינה נמדדת בהישגים, בהצלחה, במימוש עצמי או בהגעה ליעדים. להיפך – היא כשלעצמה היעד. כאשר ילד בונה ארמונות בחול, אין חשיבות למספר הארמונות, לגובהם או לכל מדד אחר שתציעו. החשוב הוא הילד הבונה ארמונות בחול ואגב כך, למשל, משכלל את התיאום התנועתי בין עין ליד, מחדד את רגישות חוש המישוש, מדמיין ממלכה קסומה שבה הטובים מנצחים את הרעים ומגלה כי יש בכוחו לשנות את פני הסביבה.
בנוסף, הילדים מתחנכים ולומדים מתוך הדוגמה ומתוך התגובה של הוריהם. נדגיש: מכל הדוגמאות והתגובות ולא רק מאלה שההורים מפיקים בכוונה תחילה על מנת לחנך אותם. התנהגות ההורים, מרגע שהתרחשה, שוב אינה בידם, והילדים חופשיים לחקות אותה בין שהיא דוגמה טובה יותר או פחות.
אז מה זה "להכניס תוכן לחיי המשפחה"?
להוסיף לשגרת היומיום פעולות משפחתיות שבהן מתקיים קשר בין ההורים לילדים, כך שההורים יעשו דברים שיעניקו לילדים שלהם הזדמנויות ואפשרויות. ארוחה משפחתית למשל, כשיושבים יחד סביב שולחן, חולקים מזון ושיחה. לשחק ביחד, משחק לוח, מחשב או כדור. ללכת ביחד, מהבית לגן, או לקניות. לקרוא ביחד, לצפות ביחד בטלוויזיה, לבצע את מטלות הבית ביחד, וכמובן – לדבר ולהקשיב. כל הדברים שממילא אנחנו עושים, ורק צריך להחליט לעשות אותם ביחד עם הילדים.
בספר "בית או ספר" שישים פרקים קצרים, שכל אחד מהם ניתן לקריאה בפני עצמו. הספר מלווה באיורים המדגישים את הרעיונות המרכזיים. בית או ספר ניתן לרכישה בחנויות הספרים, באתר מנדלה מוכר ספרים ברשת או בקנייה ישירה (בהנחה), במייל: info@didacti.co.il. למידע נוסף ראו בעמוד הפיסבוק של בית או ספר.